Jaaroverzicht 2015 in foto’s – Openbaar vervoer

Oudejaarsdag betekent op deze site: het traditionele overzicht van OV-foto’s van het bijna voorbije jaar. Dit keer: 26 foto’s uit 12 maanden.

Maar was 2015 wel een OV-jaar dat je graag zou willen onthouden voor later? Nauwelijks, eigenlijk, net zomin als 2014; vorig jaar schreef ik dat ook al.

Oh, geschiedenis werd er wel geschreven in 2015. Maar dat gebeurde niet zozeer op de rails en busbanen, als wel in directiekamers en vergaderzalen. De parlementaire Fyra-enquête, de val van een NS-opperhoofd, die van een staatssecretaresse, het kwam allemaal langs op De digitale reiziger. Maar slechts terzijde, want mijn site gaat in de eerste plaats over de beleving van het reizen per OV, en niet over OV- bobo’s die zelf een auto met chauffeur hebben.

Ondanks dat alles, hieronder toch het overzicht. Klik op sommige foto's om een grotere foto op je scherm te krijgen.

 


De eerste OV-reisdag van 2015. Op de vrije ‘brugdag’ vrijdag 2 januari stapte ik uit op het pas geopende station Nijmegen Goffert.

 

Kreeg Nijmegen zijn vijfde station; de grote rivaal Arnhem mocht de zesde trolleybuslijn in gebruik nemen, of liever: doortrekken: lijn 2 naar De Laar Oost. Die lijn was ‘veroverd op de NIMBY’s’, zoals ik schreef.

 


Het meest bijzondere bushokje van dit land staat in Hoofddorp. Het is wachtruimte en chauffeursverblijf onder één krullig dak. Ik reed er op een koude winterdag langs met R-net (zie hieronder)

 

 


R-net weeft een letterlijk rode draad door mijn OV-pagina’s. R-netbus 346, Haarlem NS – Amsterdam Zuid, passeert het voormalige bankgebouw van ING op de Zuidas, Nederlands financial mile. Een raar gevaarte, dit kantoor. Het schijnt een schip te verbeelden, maar ik zie er zelf meer een wandelschoen in.

Een even raar gedrocht is dat R-net. Het is een vreemd allegaartje aan het worden van spitsbussen, snellijnen, gewone streeklijnen die niet opvallen door grote kwaliteit of snelheid, en straks ook doodordinaire stadstrams. Dat Randstad-net levert me in ieder geval nog wel schrijfstof op tot 2028, want tot dat jaar gaat de uitrol ervan duren.


 



Maandag 2 februari stopte de Valleitrein van Syntus, Amersfoort – Ede-Wageningen, voor het eerst op station Barneveld Zuid, bij de nieuwbouwwijk Veller. Een dag later was ik al paraat.

 






Zonder spijt, maar wel met passend feestgedruis, nam Delft in februari afscheid van het spoorviaduct dat de stad een halve eeuw ontsierd heeft. Een mooi ondergronds station kwam ervoor in de plaats, al nekte het Delfts financiële reserves voor de rest van de 21ste eeuw. En al had het wat kleine technische onvolkomenheden, zoals draaideuren die doordraaiden als er een sneltrein passeerde.

 



Apps lijken de gele vertrekstaten definitief vervangen te hebben als informatiebron voor treinreizigers.

 

 


De Antwerpse ‘Reuzenpijp’ werd dit voorjaar met een vertraging van maar liefst 34 jaar in gebruik genomen. Voorshands rijdt er door die tunnel alleen een trammetje naar Wommelgem. Die rit duurt een stijf kwartiertje. Maar ik was het dubbele van die tijd op zoek naar het goed verstopte vertrekperron op premetro-station Astrid.



Weinig schot zat er dit jaar in de aanleg van de HOV-baan in de gemeente Velsen, door mij voor het laatst geportretteerd in 2013. Afgelopen lente ging ik vergeefs kijken. Vrijwel alle deelprojecten lagen stil, en onder vuur van NIMBY’s, en bij diverse rechtscolleges. Inmiddels zijn alle rechtszaken verloren door de autobezittende huilebalken uit die gemeente, die een ander hun mobiliteit niet gunnen. Ik ga komend jaar weer eens die kant op, want de spaden zijn nu weer in de grond gestoken.

Voorlopig alleen deze foto. Deze villa, het ‘Zwitserse huis’ in Santpoort Noord, daar heeft keizerin Sissy van Oostenrijk nog gelogeerd, een historisch feit, al heeft het met OV geen snars te maken.

 


Een van de beste treinspotplekken in Nederland ligt verscholen in het flink geaccidenteerde landgoed Duno bij Heveadorp. Je hebt daar een vorstelijk uitzicht op de spoorlijn Arnhem – Nijmegen, zo’n 3 kilometer daarvandaan.



De tram in en om de stad Groningen ging niet door. Als compensatie werd Q-link ingevoerd, een net van snelbuslijnen door buitenwijken, forensenoorden, over universiteitsterreinen en langs P&R’s. ‘De triomf van het rubber over het staal’, noemde ik dat. Hier scheurt die bus bijna de bocht uit in het dorp Roden onder de rook van ‘stáád.’




OV-verleden en heden verenigd in één foto. Bij het oude tramstation van het Zuid-Hollandse Schoonhoven heb je vandaag de dag een busgarage en -halte. Ik was er bij hoogzomer, toen ik wandelde langs het riviertje de Vlist.


 


Station Nijmegen-Lent was het beginpunt van een wandeling met spectaculair uitzicht op de Waal.



Eind augustus deed ik drie dagen lang de Vlaamse Kusttram, ’s werelds langste tramlijn. Hier betrapte ik hem met een wel zeer Hollandse totaalreclame. Zo komen we natuurlijk nooit af van ons scheldwoord: kaaskoppen.



Bewaren, deze foto, want hij wordt historisch! Over twee jaar verdwijnt de NS-Sprinter van de Hoekse Lijn (op deze foto vlakbij station Vlaardingen Centrum) en wordt hij vervangen door de RET-metro. Ik verkende het terrein.

 


De Scheveningseweg alias: Zee-straet, aangelegd op instigatie van Constantijn Huygens, bestond dit jaar exact 3,5 eeuw. En de tram over die weg vierde vorig jaar al zijn anderhalve eeuwfeest. Hier passeert hij het voormalige tolhuis – of wat ervan resteert, sinds de trambaan er een stuk van heeft ingepikt.



De ‘Zilvermeeuwen’, de oorspronkelijke Amsterdamse metrostellen uit de jaren 70, reden dit jaar naar de sloper. Hier hun opvolger, de M5 van Alstom, op station De Vlugtlaan. Het gebouw op de achtergrond is echt zo scheef; het is geen perspectivische vertekening.

 

Op Utrecht Centraal werd het nieuwe, zuidwestelijkste perron langs spoor 20 / 21 opgeleverd. Ik fotografeerde het in panorama, met een fraai lijnenspel, al zegt deze fotograaf het zelf.

 


De ICE op Utrecht Centraal. Op deze dag, 24 oktober, volgde hij een ongebruikelijke route naar Keulen, nl. Via Eindhoven. Ik nam, ook heel ongebruikelijk, plaats in de 1e klas.



Dat deed ik trouwens op alle 5 zaterdagen van de maand oktober. Op deze foto de 1e klas van de Plan-V, alias ‘Apenkop’.

 


Die treinen leken het lot van de ‘Zilvermeeuw´ te gaan delen, de slopershamer. Maar de nieuwe staatsecretaresse Dijksma gelastte NS vóór kerstmis, als kerstcadeautje voor de reiziger, een list te verzinnen voor het schrijnend zitplaatsgebrek in de treinen. En NS bedacht onder andere wat jij en ik ook hadden kunnen bedenken: het in bedrijf houden van deze oudjes. Deze hier in Nijmegen, gereed voor vertrek naar Deurne, nam al een voorschot. Ik fotografeerde hem op zaterdag 19 december, nog vóórdat NS het behoud ervan officieel bekendmaakte.

 


Soms loopt alles op rolletjes op het spoorwegnet. Als dat zo is, kruisen twee ‘Berliners’ elkaar exact op het noenuur bij station Apeldoorn.

 


Alweer R-net, deze keer in Dirksland op het Zuid-Hollandse eiland Goeree-Overflakkee.

 


Een vooruitblik naar 2016. Dit plaatje van de Flixbus Enschede – Berlijn maakte ik in juli. Het was toen voor het eerst dat ik hoorde van deze nieuwe vorm van streekvervoer op Europese schaal. Dat terwijl er al een halfjaar Flixbussen reden van Amsterdam, Den Haag en Rotterdam naar Brussel. Ik had het helemaal gemist, en nam me voor, ze toch eens te nemen. Maar het wilde er niet van komen. Inmiddels rijden er ook al binnenlandse Flixen tussen Nederlandse studentensteden.

Concurrentie voor NS of juist een goed middel om van te volle treinen af te komen? Ik ga me er in verdiepen, door zelf de Flix te nemen. Meer Flix binnenkort op deze site.

Oh ja: as. zondag verschijnt er nog een overzicht van de meest opvallende foto’s in de categorie: Overig, dat wil zeggen: foto’s zonder OV.

Frans Mensonides
31 december 2015


Eerdere jaaroverzichten:


© Frans Mensonides, Leiden, 2015