Jaaroverzicht 2014 in foto’s – Openbaar vervoer



Nu alweer een jaaroverzicht in foto’s op deze site? Is het vorige echt al 365 dagen geleden? De inkt van het OVerzicht 2013 is in mijn gevoel nog maar net droog, het jaar 2014 nog maar pas begonnen.

Het is algemeen bekend dat de jaren steeds sneller verstrijken, naarmate je er nog minder voor de boeg hebt en meer achter de rug. Maar het klopt niet, zoals de meeste dingen die algemeen bekend zijn, niet kloppen. Met leeftijd heeft de acceleratie van jaren niet zo veel te maken. Het is veeleer het gevolg van niets nieuws meer meemaken. Dat is bovendien wetenschappelijk bewezen. Hoe vaker en enthousiaster je je, ondanks je gevorderde leeftijd,  nog in nieuwe ervaringen stort, hoe sneller de dagen voorbij schijnen te gaan, en hoe trager juist de jaren.

Dat verklaart ook waarom dit OV-jaar me zo kort leek. Ik deed op De digitale reiziger niets anders dan ik de afgelopen 18 jaar gedaan heb: stad en land afreizen met het OV, en overal iets opmerkelijks vinden om te noteren en te fotograferen.

Maar qua OV was dit nou net een heel onopmerkelijk jaar. Geen nieuwe spoorlijnen, één lullig nieuw stationnetje, precies evenveel ellende op het spoor als vorig jaar, maar één keer een (wilde) staking, geen opmerkelijke HOV-projecten in het streekvervoer, nog steeds geen reizigersopstand tegen de chipkaart, geen drama dat het Fyra-drama van vorig jaar naar de kroon kon steken; kortom: een saai, vervelend jaar, één om snel te vergeten.

Goed, op deze laatste dag van A.D. MMCIV toch het overzicht van de meest opmerkelijke foto’s die het jaar heeft opgeleverd, om te voorkomen dat we het zo maar vergeten. Zo ongeveer over een week verschijnt het overzicht van de OVerige foto’s, die niet rechtstreeks te maken hebben met het openbaar vervoer. Hopelijk zit daar wat aardigers tussen. Dat zal toch wel, tussen die ca. 750 foto’s die ik dit jaar op mijn site geslingerd heb…

 


Alweer uit december 2013 dateert de overname van de concessie Utrecht, onder de naam U-OV, door Qbuzz. Een paar maanden later stroomden ook de nieuwe, dubbelgelede bussen van Van Hool in. Die zijn net zo mooi als hun voorgangers en hebben ook even beroerde rijeigenschappen. Nog een kleine 2000 nachtjes slapen en we kunnen eindelijk per tram naar de universitaire en hogeschoolse campus De Uithof.




Het vernieuwde station Rotterdam Centraal bij avond. Het werd in maart van dit jaar officieel geopend, maar was al een paar jaar daarvoor in gebruik genomen.




Herentals. Op Bevrijdingsdag bevrijdde ik me voor een middagje van Nederland, en deed de noordrand van Vlaanderen, de Kempen, waar de boel volgens regionale politici ook knap stagneert; vooral de auto, dan; veel asfaltgeluiden in de campagnes voor de verkiezingen, die voor de deur stonden.




Het dorpje Schalkwijk, bij Houten, ontlokte me de opmerking dat het weliswaar geen stopplek is voor treinen, maar wel een magistrale spotplek. Ik kwam hier ook weer met U-OV.


 


Dit kwam bij een opruiming boven water: een zomerdienstregeling van de VAD van precies een halve eeuw geleden. Dit jaar wandelde ik vaak op de Veluwe (deel 1deel 2), waar Syntus soms nog rijdt volgens de oude VAD-trajecten van onze vroegere vakanties. Zo’n betonnen abri als op de foto kwam ik ook nog ergens tegen bij mijn bus-omzwervingen; in de buurt van Hierden meende ik zo’n ding in het voorbijgaan te zien.




Vaste prik in nu al zo’n stuk of zeven jaaroverzichten: echt de aller, allerlaatste foto van een plan-V in reizigersdienst. De Veluwe heeft nu de eer, die ongewassen wrakken te mogen heen en weer zien rijden; ze doen dienst op de boemellijn Ede-Wageningen – Arnhem. Ik zie mezelf er in 2015 ook nog wel ergens een fotograferen. NS zit nu verwikkeld in een rechtszaak rond de aanbesteding van de bouw van 60 nieuwe Sprinters, en dat zal wel weer de nodige vertraging opleveren.
 



 


In jaren dat er niets nieuws gebeurt, verdiep ik me graag in het verleden. Het Museum Buurtspoorweg in Haaksbergen, Borculo en overal daartussenin, doet het tijdperk herleven van nevenlijntjes met stoomlocs, rijdend in een tempo dat bij de 19e eeuw paste, met een frequentie van zes ritten per dag.

Haaksbergen was op die mooie julidag nog een gewoon dorp, waar buiten Twentse inboorlingen niemand ooit van gehoord had. Maar twee maanden later vond er tegenover het museum, v/h het station, een ernstig ongeval plaats – drie doden en tientallen gewonden - met een monstertruck, en lag de naam van het plaatsje op ieders lip. Nog veel vragen rond deze ramp zijn onbeantwoord gebleven, waaronder de vraag, wat iemand er toe brengt, naar een monstertruck te gaan kijken als je honderd meter verderop ook stoomtreinen kunt zien.



Drie op een rij in het Achterhoekse Neede, op dezelfde dag van Haaksbergen.



 
Station Zevenbergen aan de spoorlijn Dordrecht – Roosendaal. Ik drukte precies op het moment af dat de reizigers uit de trein kwamen zetten…





… en deed dat op de terugweg vanuit Moerdijk. Dit Brabantse plaatsje met anderhalfduizend inwoners dreigt verpletterd te worden door industrie. Hier op de foto: het enige OV van Moerdijk: de buurtbus naar Zevenbergen en Lage Zwaluwe.




Mooi, die nieuwe trappen bij de Jaarbeurs van Utrecht, waar je over kunt lopen maar ook op zitten. Dit zou geen OV-foto geweest zijn als er niet in de verte een tram had gestaan.




Ja, Moskou weet wat, dit jaar, met tsaar Poetins machtsgeile pummelkop elke dag op de voorpagina van alle kranten. Of dit oude Gentse trammetje wel zo ver zal komen, mag betwijfeld worden.



Dat heb ik al eerder gezien: bussen lijken heel stoer als je ze van dichtbij in groothoek fotografeert. Goes was de plaats van handeling, Noord-Beveland de plaats van bestemming.

 




Mooi toch, als je kunt kiezen uit twee rijmende bestemmingen! Het nieuwe busstation van Breda, een van de weinige nieuwe dingen in het OV die in 2014 in gebruik zijn genomen.



 

Leiden Zuidwest, de buurt die ik op werkdagen ’s morgens verlaat, is de bestemming van vele scholieren die zich ochtend aan ochtend bij Leiden Centraal proppen in de bus waar ik zojuist ben uitgestapt. Deze kids stappen nou net weer uit bij de school waar ik ben ingestapt.

Bij het schieten van deze foto (met smartphone, deze keer) vroeg ik me af, waarom ROVER wel een meldpunt en zelfs een app heeft voor volle treinen maar niet voor volle bussen.
 


 

 

Zelfs een buffel bij Enschede Drienerlo wordt spannend als je er sterk op inzoomt




 

Wederom een duik in het verleden, deze keer van de Westlandsche Stoomtram Mij. Het tramstation en de trambrug van Schipluiden.


 

Het busstation van Arnhem heb ik altijd een betonnen horreur gevonden; een lelijke, duistere loods, waarbij geen enkele moeite is gedaan om voor een aangenaam verblijfsklimaat te zorgen. De foto’s die ik er van had genomen, weerspiegelden de misère. Totdat ik deze opname in groothoek nam. Nu blijkt het busstation ineens ‘iets’ te hebben, om me vaag uit te drukken, een onverwachte schoonheid, alsof ik hem deze keer fotografeerde, zoals de architect hem bedoeld had. Het was nog een historische dag ook, waarop ik die foto nam: de heetste novemberdag aller tijden.





Deze foto is helemaal vers van de pers. Het verhaal waar hij in thuishoort, moet nog verschijnen op deze site. R-net is in 2011 geïntroduceerd in Noord-Holland (deel 1deel 2deel 3). Sinds een paar weken rijden de rode bussen ook rond ten zuiden van de grens der Hollanden, en wel op de al heel lang bestaande snelbuslijn Leiden – Zoetermeer.

Ik fotografeerde er een paar onderweg, en werd getroffen door het troosteloze decor waarin deze bus zijn ritjes moet rijden. Hier staat hij bij de halte Meer en Geerweg in Stompwijk - die ik nog wel eens omgedoopt zie worden in Geer en Goorweg; om alvast een grap prijs te geven die ik in dat nog komende artikel ga maken.

Zo, tot zover het Overzicht van 2014. We hopen op een boeiender 2015!

Frans Mensonides
31 december 2014



Eerdere jaaroverzichten:


© Frans Mensonides, Leiden, 2014