Nr. 317 - zondag 28 december 2025 (week 52)
Mijn museum-6-daagse (3): De schildersfamilie Ter Borch

LAATSTE ZES AFLEVERINGEN

316. MIJN MUSEUM-6-DAAGSE (2):  KUNSTENAARSDORPEN - HET JAAR 1913 (14/12/2025)
315. MIJN MUSEUM-6-DAAGSE (1): THUIS IN DE 17e EEUW (07/12/2025)
314. 'DE BORSTPARTIJ ROEPT VRAGEN OP'; DE ONBEKENDE MEESTER I.S. (09/11/2025)
313. TWEEDE KAMER 2025: IK STEMDE TEGEN TRUMP (02/11/2025)
312: CHATTEN MET CHATGPT: VROUWENSCHRIK OP DE VROUWENWEG? (07/09/2025)
311. 'WIJ STAAN HIER OOK MAAR'; STEPHAN BALKENHOL IN DE KUNSTHAL (06/07/2025)

FHM’s A-viertjes is een rubriek op de Thuispagina van Frans Mensonides, die Henk als middle name heeft en dus FHM als initialen.
FHM’s verschijnt altjd op zondag, maar niet elke zondag



Het vervolg van mijn ‘museum-challenge’, 6 tentoonstellingen bezoeken in evenveel opeenvolgende vrije dagen in mijn agenda; dagen die geheel blanco stonden en dus alle ruimte boden voor cultuurgenot.

Dagen dat ik toch niets anders te doen had, had ik ook kunnen zeggen. De challenge kwam mede voort uit mijn balorigheid over een chagrijnige novembermaand, zoals ik schreef in de @voor-vorige aflevering. Een tentoonstelling, of soms maar één kunstwerk daaruit, kan een dag opfleuren.

‘Thuis bij Ter Borch – kunstenaarsfamilie in Zwolle’, Museum de Fundatie Zwolle

Links: Museum de Fundatie, met het markante ‘ei’ op het dak; rechts: Sassenstraat 21 in Zwolle, woonhuis van de Ter Borchs,
met plaquette in de gevel op de eerste verdieping ter ere van Gesina en Gerard jr.

Was de kunstenaarsfamilie Ter Borch nou maar afkomstig geweest uit Amsterdam of Leiden, of in ieder geval uit Holland! Dan waren ze nu net zo wereldberoemd geweest als Rembrandt, Steen, Hals en Vermeer. Maar ze woonden in Zwolle, wat in hun tijd niet veel meer was dan een provincieplaatsje.

Daardoor krijg ik meestal als antwoord: ‘Wie??’ als ik zeg dat ik naar een tentoonstelling van de Ter Borchs geweest ben. Die uitgebreide expositie, getiteld: ‘Thuis bij Ter Borch – kunstenaarsfamilie in Zwolle’, loopt momenteel in @Museum de Fundatie in die stad.

De stamvader van de familie, Gerard ter Borch de Oude (1582/3 – 1662) moet ooit gedroomd hebben van een loopbaan als schilder. Maar om den brode moest hij een – gelukkig behoorlijk lucratieve – ambtelijke functie aannemen als convooi- en licentmeester. Die termen sloegen respectievelijk op vergoedingen voor het begeleiden van koopvaardijschepen door oorlogsschepen, en betalingen voor vergunningen om handel te drijven met vijandelijke landen. Termen uit een woelige tijd vol oorlogen…

Gerard had in totaal 13 kinderen uit 3 huwelijken en leerde al die kinderen (voor zover ze niet als zuigeling of peuter overleden waren) tekenen en schilderen. Dat bleef niet zonder resultaat: Van 5 kinderen, ook uit 3 huwelijken, zijn er op deze tentoonstelling werken te zien.

Gerard ter Borch de Jonge (1617-1681) is daarvan de bekendste, en ook de enige die zijn vaders droom heeft kunnen waarmaken en beroepsschilder werd. De andere 4 kinderen waren: Anna (1622-1679), Gesina (1631-1690), Harmen (1638-1677), en Moses (1645-1667). Ze waren enthousiaste amateurkunstenaars – en portretteerden niet zelden elkaar.

Gerard de Jonge woonde en werkte van ca. 1654 – ca. 1674 in Deventer, indertijd ook niet het centrum van de wereld. Behalve dat hij een gewaardeerd portretschilder was, schopte hij het daar tot een van de 48 ‘gemeensmannen’, die een vinger in de pap hadden bij het stadsbestuur.

De Fundatie is weer zo’n museum waar je wel foto’s mag maken, maar ze niet publiceren op het Web. Gelukkig voorziet de Wikipedia wel ruimschoots in Ter Borch’s. Vooral in Gerard junior is de Wiki ruim gesorteerd. Ik doe een kleine greep uit de online-encyclopedie; het zijn allemaal schilderijen die ook op de tentoonstelling te zien. Daardoor kan ik er een hele FHM’s aan wijden, in plaats van een halve, zoals ik van plan was.

 



Gerard ter Borch de Jonge, De ratificatie van het verdrag van Munster (1648)

Collectie: Rijksmuseum Amsterdam, overgenomen van Wikipedia – Gerard ter Borch II

Gerard ter Borch jr. reisde in 1646 mee met de delegatie van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden naar het Duitse Münster, waar de vredesonderhandelingen met Spanje plaatsvonden. Deze zouden 2 jaar duren en zouden een einde maken aan de Tachtigjarige Oorlog, eindelijk!

Nederland stuurde een heel flinke delegatie van 27 man, zoals te zien is op dit groepsportret, waar ze vereeuwigd staan met een ongeveer even grote delegatie van de tegenpartij.

Ook Gerard ter Borch zelf staat erop. Hij beeldde zichzelf af helemaal aan de linkerrand van het schilderij, en kijkt als het ware om een hoekje van de lijst heen. Met een wat besmuikte blik, zo lijkt het, alsof hij zich eigenlijk een beetje schaamt voor zijn selfie op het schilderij. Hij was zelf geen onderhandelaar, maar alleen maar een portretteur. Aan de andere kant: hij was er wel bij, zoveel is zeker.

Een ander schilderij van hem, gemaakt ter gelegenheid van die vredesmissie, heb ik al eens als illustratie gebruikt voor een pagina op mijn site over Constantijn Huygens’  Zedeprinten’. Die pagina ging over de vele valkuilen van het diplomatieke leven in die tijd.

Gerard ter borch de Jonge, Galante conversatie, bekend als ‘De vaderlijke vermaning’ (ca. 1654)

Collectie: Rijksmuseum Amsterdam, overgenomen van Wikipedia (E) – Gerard ter Borch II

Dit schilderij wordt alom geprezen om de verfijnde weergave van de kleding van het afgebeelde drietal. Maar waarover spreken zij nou, en waarom vermaant de vader zijn dochter? Wisten we het maar!

 

Zelfportret Moses ter Borch, ca. 1660/1, op ca. 15-jarige leeftijd dus

Foto: Rijksmuseum Amsterdam, overgenomen van Wikipedia – Mozes ter Borch

Moses was de benjamin van de familie, om in Bijbelse namen te blijven; de laatstgeborene van de 13. Hij portretteerde zichzelf op erg jonge leeftijd: ca. 15 jaar.

Een veelbelovend schilder, maar hij mocht niet oud worden. Ten tijde van wat de geschiedenis inging als de Tweede Engelse Oorlog (1665-1667) monsterde hij aan bij de marine. In juli 1667 raakte hij gewond bij de slag om Fort Landguard bij Felixstowe aan de Engelse Noordzeekust. 10 dagen later stierf hij aan zijn verwondingen.

 

Gesina ter Borch, poepende kinderen (ca. 1649/50)

Foto: Rijksmuseum Amsterdam, overgenomen van Wikipedia – Gesina ter Borch

Gesina was, behalve beeldend kunstenaar, ook schrijfster en dichteres. Zij stelde (poëzie)albums samen en tekende veel straattaferelen in Zwolle, en huiselijke taferelen, zoals dit, met een wat ongebruikelijk onderwerp.

Zij woonde haar hele leven in het huis aan de Sassenstraat en legde daar een grote verzameling van tekeningen door haar vader, broers, zusters en haarzelf. De collectie bleef 2 eeuwen in de familie en belandde uiteindelijk in het Rijksmuseum. Dank zij Gesine weten we over deze kunstenaarsfamilie veel meer dan over menig andere schilder uit dat tijdperk.

Waar de meeste najaarstentoonstellingen de deuren meteen na de kerstvakantie sluiten, is ‘Thuis bij Ter Borch – kunstenaarsfamilie in Zwolle’ ook nog de hele januarimaand en op zondag 1 februari te bewonderen Reserveren van tickets voor Museum de Fundatie is niet verplicht, maar kán wel. De Museumkaart is geldig.

 


PS:

Net als ik op de middag voor kerstavond dit stuk zit te typen, is de tentoonstelling over de Ter Borchs op tv in AVROTROS’ museumprogramma ‘Nu te zien’, ingeleid door Bart Rutten van het Centraal Museum in Utrecht.

Hoe kan ik dat trouwens zien, als ik zit te typen? Ik ben altijd met 2 à 3 dingen tegelijk bezig. De tv staat ingeschakeld, met het geluid zacht en de ondertiteling aan, waar ik dan ook nog met een half oog naar kijk. Het gebeurt niet vaak dat ik uitgerekend iets zie waar ik net over zit te schrijven, maar op deze kerstavondmiddag doet zich zo’n zeldzame gelegenheid voor.

Mijn onderwijzer op de basisschool vond al dat ik veel te snel was afgeleid. Maar ik werp tegen dat wie snel is afgeleid, meestal ook heel snel naar iets wordt toegeleid. Dat moet het laatste woord maar zijn van de jaargang MMXXV van FHM’s.

FHM
28 december 2025
Er geweest: zaterdag 22 november 2025





© Frans Mensonides, Leiden, 2025