LAATSTE
ZES AFLEVERINGEN
310. FENIX, MIGRATIEMUSEUM IN ROTTERDAM
(29/06/2025)
309. ACHTUNG!
NEANDERTHHALERS IN NEANDERTHALMUSEUM (24/05/2025)
308.DE PEPER-
EN ZOUTTEST: VALKUILEN BIJ EEN
SOLLICITATIEGESPREK (06/04/2025)
307. JAN
MANKES, WOUDSTERWEG, VERSTILLING EN
STRIJD (23/03/2025)
306. 'ROKEN
ALS EEN SCHOORSTEEN"; CHINESE VRIJHEID
IN MUSEUM NO HERO (10/11/2025)
305. 'WAKE,
SLEEP, DREAM, REPEAT'; KORTSLAPER DOET TENTOONSTELLING 'SLAAP' IN
AMERSFOORT
(20/10/2024)
De eerste keer dat ik een beeld zag van Stephan Balkenhol (1957, Duitsland),
was vorige zomer in Bonn. Zijn ‘Hommage an August Marcke’ luisterde een
grasveld op in de Hofgarten, een stadspark. Terwijl ik met mijn licht kippige
ogen kwam aanlopen, dacht ik even dat er echt een man onder dat baldakijn stond
te doen wat ik daar ook deed, zomaar wat om me heen kijken.
Nee, gewoon realistische beelden die meestal speels zijn,
een enkele keer beangstigend (zoals de zwemmer in oeverloos water, of de heel
normaal uitziende man met een revolver), maar altijd een streling voor het oog.
Alhoewel: realistisch? Hoe realistisch is een beeld van een man
in een donkere broek en een wit overhemd, zoals meestal bij Balkenhol, maar met
het hoofd van een egel? Op de Coolsingel zul je zo iemand niet gauw zien lopen.
Dit is een van de grappige verrassingen die de beeldhouwer de toeschouwer bezorgt.
Ik zie een museumbezoeker, een bebaarde jongeman, postvatten
tegenover de egelman en dezelfde pose aannemen als het beeld. Ook met een egel
kun je je identificeren…
Volgens de toelichtende tekst aan het begin van de
tentoonstelling kijken Balkenhols figuren
‘[…] zonder dramatische
uitdrukking voor zich uit. Vaak op gelijke ooghoogte als de toeschouwer. Heel
even lijkt er een verstandhouding te zijn: wij staan hier ook maar, net als jij.
Something is happening, but nothing special.’
Dat maakt het bezoeken van deze tentoonstelling tot een heel
relaxte ervaring. De figuren van Balkenhol zijn bijna aaibaar. De vermaning bij
de ingang is dan ook niet geheel overbodig:
We begrijpen de aantrekkingskracht, maar…
Het is NIET toegestaan de objecten aan te raken!
Balkenhol werkt soms in brons (zie zijn zodiak-beelden hieronder)
maar meestal met wawahout. Wawahout, ofwel: abaci, is hout van de Triplochiton
scleroxylon, een hoge loofboom met wit, crème, of lichtgeel getint hout.
Meestal houwt Balkenhol beeld en sokkel uit één stuk. hij wordt
geprezen om het feit dat hij geen gebruik maakt van computergestuurde apparaten
– wat suggereert, dat vele andere beeldhouwers dat wel doen; komen hun werken dan
uit de 3D-printer? Hij gaat het hout eerst te lijf met een kettingzaag voor het
grovere werk, en daarna met steeds verfijndere instrumenten voor de afwerking.
Vervolgens wordt het beeld nog geschilderd. Maar je blijft het wawahout, en
daarmee het eerlijke handwerk, er altijd nog in zien.
Bob Dylan, A Hard Rain’s A-Gonna Fall (2025) – Egelman
(2024) – Vrouw op Stam (2017), Moderne vrouw *) – Driebenige man (2011) – Man
met revolver (2024)
*) samen met een Gotische vrouw en een oervrouw deel van een
drie’luik’ in wawahout
Boven: Steenbok (Reliëf) - Leeuw (Reliëf) - Leeuw (Brons)
Onder: ‘Aquarius,
Piscis Australis & Ballon Aerostatique’, plate 26 in Urania's
Mirror, a set of celestial cards accompanied by A familiar treatise
on astronomy ... by Jehoshaphat Aspin. London. SidneyHall
(1825), gerestaureerd door Adam Cuerden – Waterman (Reliëf) – Waterman (Brons)
5 tekens van de zodiak, waaronder 2 leeuwen en watermannen.
Balkenhol maakte uit wawahout reliëfs van alle 12 tekens van de dierenriem (2025)
en 7 standbeelden in brons (2025-heden). Die bronzen vormen een Unvollendete. Ze
zijn nog maar net klaar, en de overige 5 komen misschien nog.
Net als vrijwel iedereen vergat de kunstenaar het 13e teken,
de Slangendrager, de Ophiuchus, waaraan ik eens een artikel gewijd heb. Ik houd
daarin een filippica tegen astrologie, maar heb aanwijzingen dat het stuk
vooral gelezen wordt door gelovigen in de sterrenwichelarij. Allemaal vergeefse
moeite, die schrijverij!
Maar wat is een aquarius (waterman) nu eigenlijk? Ik heb me tot
deze tentoonstelling nooit afgevraagd naar wie of wat het sterrenbeeld genoemd
is. Ik heb het ook nooit kunnen spotten aan de hemel; met zijn zwakke sterren
en geringe hoogte boven de zuidelijke horizon zul je hem in de Randstad niet
gauw te zien krijgen. Maar mogelijk wel in het Twentse Lattrop-Breklenkamp,
het duisterste stuk Nederland, waar de nachten nog nachten zijn.
De waterman is de waterdrager uit de Egyptische mythologie
die zorgde voor de jaarlijkse overstromingen van de Nijl, waaraan het land zijn
vruchtbare akkers dankte. Aan het begin van de lente liet de waterman zijn kan
met water leeglopen over het land. De ene waterman op de tentoonstelling is waarschijnlijk
gebaseerd op de gravure op de foto. Bij de andere is de waterman een Neptunus: uitgerust
met een drietand en een kroontje met watergolven.
Zwemmer (2024)
Mannelijke Herme (2024) – Vrouwelijke Herme (2020) – Mickey
Mouse (2022)
Een herme was in het klassieke Griekenland een beeld van
Hermes, de god van onder meer de reizigers en de wegen. De hermen dienden als
wegwijzer.
Op zo’n expositie ga ik altijd eerst rustig kijken naar alle
tentoongestelde kunstwerken, en maak daarna nog een extra rondje voor de foto’s
die een FHM’etje als dit gaan opluisteren. Vanmiddag zie ik bij dat fotorondje
ineens een extra beeld, dat er bij mijn eerste ronde echt nog niet stond;
nummer 49, dus. Het is, helemaal op z’n Balkenhols, een man met een wit
overhemd en een donkerdere broek.
Ach nee, verroest, het is een bezoeker, net als ik een fotograferende
pensionado. Zoals altijd als ik een fotograaf fotografeer, werp ik even een
steelse blik over mijn schouder, om te zien of er wellicht achter mij ook
iemand met een fotocamera… Maar nee, dat is ook deze keer niet het geval.
De tentoonstelling ‘Stephan Balkenhol. Something is
happening’ is nog tot / met zondag 14 september 2025 te zien in de Kunsthal.
Maar dan zonder de fotograferende tentoonstellingsbezoeker; die zag je alleen
op FHM’s.
FHM
6 juli 2025
Er geweest: woensdag 2 juli 2025