Nr. 310 - zondag 29 juni 2025 (week 26)
Fenix, migratiemuseum in Rotterdam

LAATSTE ZES AFLEVERINGEN

309. ACHTUNG! NEANDERTHHALERS IN NEANDERTHALMUSEUM (24/05/2025)
308.DE PEPER- EN ZOUTTEST: VALKUILEN BIJ EEN SOLLICITATIEGESPREK (06/04/2025)
307. JAN MANKES, WOUDSTERWEG, VERSTILLING EN STRIJD (23/03/2025)
306. 'ROKEN ALS EEN SCHOORSTEEN"; CHINESE VRIJHEID IN MUSEUM NO HERO (10/11/2025)
305. 'WAKE, SLEEP, DREAM, REPEAT'; KORTSLAPER DOET TENTOONSTELLING 'SLAAP' IN AMERSFOORT (20/10/2024)
304. CORONA, COVID EN COPILOT (20/08/2024)


FHM’s A-viertjes is een rubriek op de Thuispagina van Frans Mensonides, die Henk als middle name heeft en dus FHM als initialen.
FHM’s verschijnt altjd op zondag, maar niet elke zondag


Sinds 15 mei 2025 is Rotterdam een museum rijker. Het heet Fenix, is gevestigd op Katendrecht, in wat eens de grootste loods ter wereld was, en is gewijd aan het thema: migratie.

Het museum stelt honderden kunstwerken tentoon rond dat thema. Verder bevat het een uitgestrekt doolhof van koffers met verhalen van mensen die ooit de stap gewaagd hebben om zich in een ander land te vestigen. Aan sommige koffers hangt een label. Als je dat scant met het audiotour-apparaat dat je bij de ingang van het doolhof krijgt uitgereikt, dan hoor je hun verhaal.

Beklim je de spiralende Tornado, dan wacht je een adembenemend uitzicht over de stad van waaruit velen het Europese vasteland definitief verlieten, en anderen er binnenkwamen om zich er metterwoon te vestigen. Fenix ligt tegenover de Wilhelminapier, waar de schepen van de Holland-Amerika Lijn aanmeerden en afvoeren.

Ik hoorde in mei van het nieuwe museum door een verontrustend bericht dat ik las: de directie van het museum is geheel ‘wit’. Mijn hemel, wat afschuwelijk! Waren ze dan allemaal in een silo met meel gevallen, of misschien languit in een bak met kalk??

Nee, het ligt anders. Een columniste van de Volkskrant maakte zich er boos over, dat de directie van een museum over migranten, louter bestaat uit blanken zonder migratieachtergrond. Wat ter geruststelling van het deugende deel der natie wel gecompenseerd wordt door een adviesraad of zoiets, die louter uit migranten bestaat.

Ik heb wel eens mijn irritatie uitgesproken over de deugkunst die momenteel zo populair is in musea, in plaats van kunst omwille der kunst. Nou is migratie typisch een thema dat aanzet tot politiek correcte kunstwerken. Een bezoek aan dit nieuwe museum leek me dan op voorhand een uitwedstrijd.

In de praktijk valt het museum me voor 100% mee. De kunstwerken over ‘slaafgemaakten’, of video’s van klimaatrampen onder bombastische treurmuziek, daar kun je gemakkelijk omheen kijken. Er is zoveel meer moois hier.

Zoals gewoonlijk maak ik een selectie uit alle museumstukken die me, om wat voor reden dan ook frappeerden en raakten. Zie hier de top-6:

 

*1
Centro di Permanenza Temporanea, Adrian Paci (Albanië 2007)

Altijd lastig om videokunst te beschrijven in proza. De video staat echter ook online op YouTube.

Somber kijkende mensen beklimmen een vliegtuigtrap. Helaas is het vliegtuig waarvoor ze geboekt hebben, in geen velden of wegen te bekennen. Het komt niet aantaxiën, in de loop van de video.

Na de dood van de Albanese dictator Enver Hoxha in 1985 kwam er een uittocht op gang van Albanezen die hun heil zochten in buurland Italië. Daar kwamen ze terecht in opvangkampen waar wachten, wachten en nog eens wachten het chapiter was. De video van Paci symboliseert dit uitzichtloze uitkijken naar beter.

 

*2*
Untiteld (Gate), Shilpa Gupta (India, 2009)

Er klinkt een daverende knal. Iedereen kijkt geschrokken op. Er zal toch geen aanslag zijn op het uitje van de vrouwen (waaronder één man) van de regeringsleiders die deelnemen aan de NAVO-top? Hun partners hebben vanmiddag een excursie naar Rotterdam. Voortdurend hoor ik helikopters boven de stad cirkelen.

Nee, het is dit hek, dat 180 graden om zijn spil draait en in volle vaart tegen de muur rechts beukt. 10 seconden later dendert hij terug tegen de linkerkant van de muur, met net zo’n klap, waar dan niemand meer van schrikt. Ik kijk op mijn telefoon. De eerste dreun zal op de seconde plaatsgevonden hebben om 14:30 uur. Zou dat elk half uur gebeuren? Dat blijkt in de loop van de middag inderdaad het geval.

Het thema: gesloten grenzen; echt een ‘klap’ voor degene die ze passeren wil en wordt tegengehouden. Maar één gedachte stemt optimistisch: de muur zal uiteindelijk door al die slagen verbrokkelen. Momenteel, 6 weken na de opening van Fenix, is er nog maar sprake van een lichte beschadiging. Maar over een jaar of 10, 20…

*3*
The Sun, Ugi Rondinone (Zwitserland, 2018)

Dit ronde kunstwerk is gemaakt door iemand die zo ongeveer Rondomme heet, sta ik woordspelig te bedenken bij deze zichzelf in de staart bijtende slang. Die symboliseert de zon, die opkomt, schijnt voor iedereen ter wereld, en weer ondergaat. En weer opkomt en weer ondergaat, en weer opkomt en weer ondergaat…

Het kunstwerk is opgebouwd uit door Rondinone gevonden takken, die begoten zijn met brons en bedekt met bladgoud.

 

*4*
Cassettebandjes (bruikleen van Yeter Akin, Turkije), ca. 1970

Yeter Akin woonde als kind bij haar grootouders in Oost-Turkije. Haar ouders werkten in Nederland. Cassettebandjes waren het enige communicatiemiddel binnen dit over Europa verspreide gezin.

Ik ben zelf in de verste verte geen migrant; veeleer extreem honkvast. De enige verhuizing in mijn leven bracht mij met mijn moeder en broertje van Voorburg naar Leiden; niet meer dan een heel erg kort krasje op de globe. Toch nog 12 km; het leek me een fikse afstand als ik hem op mijn step had moeten afleggen.

Maar het verschijnsel van die migrantenbandjes ken ik wel. In 1967 emigreerden mijn oom, tante, nichtje en neefje uit Doetinchem naar Aruba. Tijdelijk weliswaar, voor 6 jaar; oom en tante gingen er lesgeven aan een middelbare school. Maar voor mijn oma uit Deventer (zelf expat uit Friesland) leek het een eeuwigheid: ‘Ben ik nog wel in leven, als ze terugkomen?’

Even een halfuurtje bijpraten via de telefoon zat er niet in. Dat kostte 35 gulden per telefoontik, als ik het me goed herinner. Die bandjes brachten uitkomst; oma kon in ieder geval de stemmen en verhalen horen van haar dierbaren in den vreemde. Cassettes waren nog niet eens gangbaar; het waren van die degelijke, brede tapes op grote spoelen. Mijn oom Frans speelde ze voor de hele familie af op zijn bandrecorder. Oma in tranen, natuurlijk…

 

*5*
Wereldpaspoort, World Service Authority, (2024)

Grenzen of niet, we zijn allemaal wereldburgers. Dat zal de gedachte zijn geweest achter het Wereldpaspoort, uitgegeven door de World Service Authority, een educatieve instelling.

Het paspoort bevat een afbeelding van de mens van Vitrivius, die precies past in een cirkel met als middelpunt de navel. Iedereen kan zo’n paspoort aanvragen. Het zou mooi zijn als het reisdocument in alle landen ter wereld geldig zou zijn. Maar dat is naar zeggen van de WSA alleen het geval in Burkina Faso, Ecuador, Mauritanië, Tanzania, Togo en Zambia. 

 

*6*
The Bus, Red Grooms (USA, 1995)

Dé blikvanger in deze immense loods. De New Yorkse stadsbus is ingericht met zachte materialen. Hij is erg kwetsbaar en mag daarom slechts betreden worden door 2 bezoekers tegelijkertijd. Daar wordt zorgvuldig op toegezien door een suppoost. Net als een echte bus, stap je in door de voordeur en uit door de achterdeur. S.v.p. niets aanraken!

In de bus zitten het soort freaks en weirdo’s die je verwacht in een stad als New York (vooroordeel; ik ben er nooit geweest). Ook de chauffeur ziet er vrij apart uit.

Terwijl ik op mijn beurt sta te wachten om de bus te mogen beklimmen, klinken de knallen van 16:30, de 2 klappen van het ijzeren hek. Het loopt tegen sluitingstijd.

Over bus gesproken: Fenix is bereikbaar per RET-metro, met een wandeling van een minuut of 10 vanaf station Wilhelminaplein. Het museum staat al aangekondigd langs het rollende trottoir van het metrostation naar de Wilhelminapier (linksboven op de foto boven dit stukje).

Kaarten voor het museum zijn alleen online verkrijgbaar. De Museumkaart er nog niet geldig, maar daar wordt wel aan gewerkt. 

FHM
29 juni 2025
Er geweest: woensdag 25 juni 2025

 

VOLGENDE AFLEVERING: WIJ STAAN HIER OOK MAAR’. STEPHAN BALKENHOL IN DE KUNSTHAL (06/07/2025)
 






© Frans Mensonides, Leiden, 2025