Nr. 309 - zondag 24 mei 2025 (week 21)
Achtung! Neanderthalers in Neanderthal Museum

LAATSTE ZES AFLEVERINGEN

308.DE PEPER- EN ZOUTTEST: VALKUILEN BIJ EEN SOLLICITATIEGESPREK (06/04/2025)
307. JAN MANKES, WOUDSTERWEG, VERSTILLING EN STRIJD (23/03/2025)
306. 'ROKEN ALS EEN SCHOORSTEEN"; CHINESE VRIJHEID IN MUSEUM NO HERO (10/11/2025)
305. 'WAKE, SLEEP, DREAM, REPEAT'; KORTSLAPER DOET TENTOONSTELLING 'SLAAP' IN AMERSFOORT (20/10/2024)
304. CORONA, COVID EN COPILOT (20/08/2024)
303. PAARDENBILLEN EN -TRAMS; BREITNER IN SINGER (04/08/2024)


FHM’s A-viertjes is een rubriek op de Thuispagina van Frans Mensonides, die Henk als middle name heeft en dus FHM als initialen.
FHM’s verschijnt altjd op zondag, maar niet elke zondag



(1) Recent in het Neanderthal gevonden beenderen van neanderthalers 
(2) Achtung! 
(3) Het gelaat van deze vrouw is gereconstrueerd naar haar schedel, die gevonden is op Gibraltar.

 

Ik had me nooit afgevraagd waar het Neanderthal lag, totdat ik het vorige zomer, bij mijn D-ticket-reizen in Duitsland, ergens las. Het ligt 10 km ten oosten van Düsseldorf, en het is een vallei waar de Düssel, een zijrivier van de Rijn, doorheen stroomt. Daar ontdekten arbeiders in 1856 in een grot beenderen van onze uitgestorven neven en nichten, die tegenwoordig aangeduid worden met de term: neanderthalers.

Die leefden niet alleen in het Neanderthal, maar waren verspreid over grote delen van het aardoppervlak. Onder meer kwamen ze voor in Doggerland, dat ooit lag waar nu de Noordzee is. Een paar jaar geleden wijdde ik een FHM’etje aan een tentoonstelling in het Rijksmuseum van Oudheden over dat verzonken land en zijn bewoners.

Tijdens een nieuwe Duitslandreis dit voorjaar (waarover ik nog ga schrijven op de rubriek De digitale reiziger) toog ik naar het Neanderthal. Op de plek van die grot staat nu een uitzichttorren vol informatie over de Neanderthaler. Die toren heb ik, nog steeds niet voor 100% genezen van mijn acrofobie, maar niet beklommen. Het bijbehorende Neanderthal Museum, een paarhonderd meter verderop, heb ik wel bezocht.

Museumbezoeken in Duitsland zijn vaak knap taaie ervaringen, met die grote lappen tekst die je, staande op vermoeide voeten, maar tot je moet zien te nemen. Zodra je weer buiten staat, ben je de rode draad al kwijt. Ik probeer er hieronder maar het beste van te maken. Ik zou tussen haakjes de laatste moeten zijn om me te beklagen over te lange teksten…

Helaas tref je de helderheid en overzichtelijkheid die Nederlandse musea en tentoonstellingen meestal kenmerken, niet aan over de grens met Duitsland. Dat is wel het geval met 2 andere museumtrends uit ons land: het in de watten leggen van overgevoelige naturen onder de museumbezoekers  en de ongeschreven wet dat het vertoonde allemaal wel ‘woke’ en inclusief moet zijn.

Een voorbeeld van het eerste, het emotioneel pamperen van de bezoeker, zie je meteen al aan het begin van de tentoonstelling (2). Blijf weg van tentoonstellingsonderdelen met lichtflitsen als je daar niet tegen kunt, en zet de koptelefoon met nóg langere teksten ook maar niet op als je overgevoelig  bent of geëmotioneerd zou kunnen raken door de thema’s die behandeld zouden kunnen worden.

‘Beklim de toren niet als je last hebt van hoogtevrees’, die goede raad mis ik eigenlijk nog, maar dat had ik zelf al bedacht.

Naast neanderthaler-mannen in de kracht van hun leven had je ook neanderthaler-vrouwen en zelfs neanderthaler-kinderen en -bejaarden. Dat is nogal wiedes, maar in het verleden werden neanderthalers in boeken en musea meestal afgebeeld als wat stoere en grimmige kerels.

het Neanderthal Museum wil dat stereotype doorbreken. Het RMO deed dat al in de tentoonstelling over Doggerland, door de heel vriendelijke en goedlachse neanderthaler-man Krijn ten tonele te voeren. Maar dit museum in Duitsland pakt uit met beelden van vrouwen (3).

(4): Geen neanderthaler
(5):  Een neanderthaler en een homo sapiens, beide 40.000 jaar oud. Zo heel erg veel verschilden we niet van elkaar.
(6): Het Neanderthal in de 19e eeuw. De naam van de schilder ben ik helaas vergeten te noteren.

Nee, dit (4) is zelf geen neanderthaler, doch een 17e-eeuwse homo sapiens. Het is wel de naamgever van het Neanderthal, en daarmee ook via-via van de neanderthaler. Het is Joachim Neander (1650-1680), gereformeerd predikant, rector van een gymnasium en in zijn vrije uren componist en dichter. Zijn vader had Neumann als achternaam, maar vertaalde zijn naam naar het Grieks: Neander. Die merkwaardige gewoonte uit die tijd om je naam te verlatijnsen of te vergrieksen heeft ook geleid tot mijn familienaam.

Joachim Neander zwierf graag rond in wat nu naar hem het Neanderthal heet, en schreef er gedichten over. Dat is een aardig weetje: een ‘nieuwe’ (zij het alreeds uitgestorven) mens werd ontdekt in het dal, genoemd naar iemand die eigenlijk Nieuwe Man heette.

Naar aanleiding van die vondst in 1856 brak er een controverse uit in de wetenschappelijke wereld. De arbeiders die de beenderen gevonden hadden, haalden Johann Carl Fuhlrott erbij, een onderwijzer en natuuronderzoeker uit een ander dal: Wuppertal. Die pleegde er overleg over met Hermann Schaaffhausen, professor in de anatomie in Bonn.

Beide geleerden waren het er al snel over eens: deze botten waren afkomstig van een tot dan toe nog onbekende mensensoort uit het verre verleden, de ijstijd. Hun verhaal werd echter niet geloofd door andere wetenschappers. Een uitgestorven oermens, dat was in strijd met het scheppingsverhaal in de Bijbel. Het was in het decennium dat Charles Darwin een steen in de vijver zou werpen met zijn evolutietheorie, maar ook die kon aanvankelijk op weinig begrip en sympathie rekenen.

Pas tegen het eind van de 19e eeuw kwam vast te staan dat Fuhlrott en Schaaffhausen gelijk hadden. Fuhlroth was al overleden in 1877 en heeft zijn rehabilitatie niet meer mogen meemaken. Dit verhaal lijkt wel heel erg op dat over de astronomische ontdekkingen van Galilei, waarover ik het laatst had in Pisa.

Het museum werpt in een van de teksten de hoogst importante vraag op, of alle neanderthalers zich wel identificeerden als man óf vrouw, één van beiden, dus. Ik kan me niet voorstellen dat Fuhlroth en Schaaffhausen zich daarover ooit het hoofd gebroken hebben. Een duidelijk antwoord op die vraag wordt in het museum ook niet gegeven. En dat lijkt me ook heel moeilijk, gezien het feit dat de neanderthalers geen teksten nagelaten hebben. Ze kenden wel gesproken taal, maar geen schrift.

We hebben alleen archeologische vondsten. Maar wat zeggen die, vraagt het museum zich af. Hoe zeker kun je ervan zijn dat een gevonden speer aan een man heeft toebehoord, en een halsketting aan een vrouw? Altijd weer die stereotypen…

We hebben allemaal nog een restje neanderthaler in onze genen; onze voorouders hadden soms een slippertje met neanderthalers. Daardoor durf ik de gok wel te wagen dat de neanderthalers voldoende leken op ons, homo sapiens, om ook mensen in de gelederen te hebben die zich noch man, noch vrouw voelden. Of hun stamgenoten daar dan net zo hysterisch op gereageerd hebben als sommige conservatieven heden ten dage, dat zullen we dan weer niet weten.       

Er wordt in dit museum sterk benadrukt dat neanderthalers erg sociale wezens waren, die leefden in kleine, hechte gemeenschappen. Zieke en gewonde stamleden werden verzorgd, overledenen begraven. Voor kannibalisme onder neanderthalers is geen bewijs, al zijn er wel aanwijzingen.

Dat geeft dan weer een heel ander beeld dan dat van de vreedzame, schier arcadisch levende neanderthaler, dat overal doorklinkt in het overvloedige tekstmateriaal in dit museum. Er klinkt van alles door in die teksten, zonder dat ik er helemaal de vinger op kan leggen.

De neanderthalers zijn vermoedelijk uitgestorven door klimaatverandering. Het klinkt als een waarschuwing voor de klimaat-Apocalyps die ons mensen boven het hoofd hangt. Maar misschien hoor ík dat er maar in, en ligt dat helemaal aan mij.

Die klimaatramp doet dat in ieder geval niet: aan mij liggen. Ik kwam hier zoals op al mijn vakantiebestemmingen per OV, en niet per auto of vliegtuig (om andere redenen dan om de wereld te redden).

Wie ook per OV naar het Neanderthal Museum wil: Je kunt er vanaf Düsseldorf Hbf komen met de S-Bahnlijn S8 richting Wuppertal-Oberbarmen of Hagen. Na een korte rit stap je uit op station Hochdahl. Daarvandaan bereik je het museum met een groene wandeling van een minuut of 20 door het Neanderthal.

FHM
25 mei 2025
Er geweest: dinsdag 6 mei 2025

 






© Frans Mensonides, Leiden, 2025