Nr. 293 - zondag 5 november 2023 (week 44)
'Een zonderling gevaarte'; Vincent van Gogh in Drenthe

LAATSTE ZES AFLEVERINGEN

292. DE TEERLING IS GEWORPEN, JULIUS CAESAR IN H'ART (08/10/2023)
291. EEN LEPEL VAN ROESTVRIJ STAAL (EN GROOTOUDERS VAN GOUD) (02/07/2023)
290. PERFECTE HARMONIE;  BEELDENSPEELTUIN IN LEIDEN (25/06/2023)
289. KNOTJE VAN ROTJE EN ANDERE ROTTERDAMSE BEELDEN (18/06/2023)
288.TRAAG HERSTEL (11/06/2023)
286. DICHTER BIJ VERMEER (MAAR NIET TE DICHT) (23/04/2023)
2

FHM’s A-viertjes is een rubriek op de Thuispagina van Frans Mensonides, die Henk als middle name heeft en dus FHM als initialen.
FHM’s verschijnt altijd op zondag, maar lang niet op elke zondag.


 

Vincent van Gogh (1853-1890) associeer je met Noord-Brabant en Zuid-Frankrijk. Tot voor kort wist ik niet dat hij ook een periode in Drenthe heeft gewerkt, een heel cruciale periode in zijn kunstenaarsloopbaan. Het was in de herfst van het jaar 1883.

In het Drents Museum in Assen loopt momenteel een tentoonstelling over van Goghs Drentse tijd, onder de titel ‘Op reis met Vincent.’ In het tweelingdorp Nieuw-Amsterdam / Veenoord is op 3 oktober 2023 het geheel vernieuwde Van Goghhuis Drenthe heropend in het voormalige pension Scholte, waar de schilder in 1883 2 maanden logies heeft genoten.

Ik deed beide musea, de afgelopen maanden, op 2 verschillende dagen. Er kwam een verhaal naar voren dat ik heel verrassend vond, maar aan de andere kant ook typisch Vincent (ik zal hem ook maar bij de voornaam noemen, zoals het Drents Museum doet, en DonMcLean ooit deed).  

Vincent dus, was in 1883 30 jaar oud en had al een heel leven achter de rug van 12 ambachten, als het er geen 24 waren. Hij was vastbesloten om kunstenaar te worden. Hij hoopte inspiratie te vinden in Drenthe. Meer schilders waren hem daarheen voorgegaan, waaronder Anton Mauve en andere kunstenaars van de Haagse School, en de Duitse schilder Max Liebermann, die veel gewerkt heeft in Nederland.

Uit Vincents levensverhaal krijg ik ook wel de indruk dat hij de vlucht (naar voren) nam uit een treurige gezinssituatie. Hij woonde in Den Haag samen met Sien Hoornik, die een kind had – van hem of van een ander; er is geen zekerheid over. Er was geldnood en er was vaak ruzie. Sien was een gewezen prostituee, en Vincents familie vond het een groot schandaal om met zo iemand samen te leven.

Mede op aandringen van zijn broer Theo ging Vincent zijn heil zoeken in Drenthe. Op 11 september 1883 stapte hij op station Den Haag Staatsspoor in de trein naar Drenthe. Na een reis van 7 uur bereikte hij Hoogeveen. Daar nam hij zijn intrek op de zolderkamer van een logement. Dat verruilde hij op 2 oktober voor het pension van Scholten in Nieuw-Amsterdam / Veenoord, waar hij tot 4 december zou blijven.

Vincent was in zijn Drentse periode ten prooi aan sterke stemmingswisselingen. Hij was helemaal lyrisch van het Drentse landschap, maar werd ook geplaagd door depressies. Die werden veroorzaakt door het telkens beroerder wordende herfstweer, en een paar andere tegenslagen.

Van de warme contacten met collega-schilders waarop hij gehoopt had, kwam niets terecht. De Drentenaren vertelden hem dat die kort voor zijn komst vertrokken waren. De schilders brachten op het platteland alleen de zomer door, die toen net voorbij was. Daar had Vincent blijkbaar even geen rekening mee gehouden.

Verder stonden de autochtonen niet te popelen om zich door die rare snijboon uit Holland te laten portretteren. En er was in de wijde omgeving geen winkel te vinden in schildersbenodigdheden. Wat ook een tegenvaller was: de brieven van zijn broer Theo, met ingesloten geld, kwamen minder frequent dan hij gehoopt had.

En er kwam wel eens zand terecht in zijn verf. Daar klaagde hij zelf bij mijn weten niet over in zijn brieven, maar het is bij analyses van zijn Drentse schilderijen aangetroffen.

 

Ook ik spoorde naar Drenthe, en bereikte Assen vanuit Leiden na een treinreis van slechts 2:10 uur, tegen die 7 uur van Vincent. Ik twijfel er wel eens aan, maar moet toegeven dat er in de loop van 140 jaar toch wel enige vooruitgang geboekt is bij het openbaar vervoer in ons land. Het was mijn tweede bezoek dit jaar aan het Drents Museum; in januari deed ik de tentoonstelling over Pompeï.

Niet alles wat Vincent in Drenthe getekend en geschilderd heeft, is bewaard gebleven. Op de tentoonstelling ‘Op reis met Vincent’ hangen daarom maar een ruim dozijn kunstwerken van zijn hand. Die zijn aangevuld met werk van tijdgenoten en geestverwanten. Ik concentreerde me voor het vierluik hierboven op Vincent zelf.

Heel verrassend werk, dat in niets lijkt op de Zonnebloemen, de Sterrennacht en andere beroemde schilderijen uit zijn latere, Franse periode. Zijn Drentse stukken zijn sober en realistisch, en naar mijn smaak des te indrukwekkender.

*1* Landschap in roestbruin en lila, aquarelverf op papier

*2* De turfschuit, olie op doek op paneel
Twee Drenten verrichten loodzwaar werk, dat je er wel aan afziet. Alles in deze streek draaide om turf, brandstof voor in de kachel van de stedelingen, en daarheen vervoerd per schuit.

*3* Kop van een vrouw; inkt op papier
De meeste mensen op Vincents Drentse werken zijn wat schematisch afgebeeld, zonder dat hun gezicht in beeld is gebracht. Dat zal te maken hebben met zijn moeite om modellen te strikken. Deze close up van een vrouw, in rouwkleding, in een trekschuit heeft hij mogelijk stiekem geschetst toen hij tegenover haar zat.

*4* Onkruid verbrandende boer, olieverf op doek of paneel

Vincent wilde de grootheid van de vlakte uitbeelden en in contrast daarmee dat figuurtje in het schemerduister en het kleine vuurtje dat hij brandende hield. Het verbranden van onkruid gaat tegenwoordig, zo leerde ik googelenderwijze, met speciale onkruidbranders op gas of stroom. Die zijn ongetwijfeld populair bij het slag mannen die ook graag in de weer zijn met grasmaaiers waar je op kunt zitten, en bladblazers.

Op een foto komen die werken toch wel een stuk minder tot hun recht dan wanneer je er in het museum oog in oog mee staat. Deze expositie is zeker een aanrader. ‘Op reis met Vincent’ is nog te zien in Assen tot/met zondag 7 januari 2024.

Tot die tijd staat er aan de kop van het Noord-Willemskanaal een piepschuimen, meer dan dubbel-manshoog beeld van Vincent van Gogh (zie de foto boven dit stuk).


‘Het is hier zo gansch en al dat wat ik mooi vind dat wil zeggen ’t is hier vrede.
Het is hier zoo eigenaardig, - en zoo stil en vredig – ik kan er geen ander woord voor vinden dan vrede’.
Dat schreef Vincent uit Nieuw-Amsterdam aan zijn broer Theo, en die tekst staat geschreven op de sofa’s voor Van Goghhuis Drenthe. De sofa’s zijn in 2018 vervaardigd door 45 inwoners van het tweelingdorp Nieuw-Amsterdam/Veenoord.

Op 2 oktober 1883 nam Vincent vanuit Hoogeveen de trekschuit naar het logement van het echtpaar Scholte, dat nu museum Van Goghhuis Drenthe is. Ik denk niet dat de schilder er gereserveerd had (wat indertijd per brief gebeurd zou moeten zijn). Maar de bezoeker van heden wordt aangeraden, wél te reserveren. Dat is in verband met de krappe ruimte, die niet berekend is op grote gezelschappen. Het museum werkt aan een digitaal reserveringssysteem. Totdat het zover is: bel: 0591 555600.

Je staat hier echt bovenop de kunstgeschiedenis. De kamer die Vincent 2 maanden lang bewoond heeft, is nu ingericht zoals hij er in 1883 uitgezien moet hebben. Ik maak me sterk dat hij hier al inspiratie vond voor zijn 3 vrijwel identieke schilderijen De Slaapkamer die hij 5 jaar later zou schilderen in Arles.

Aan de hand van teksten, afbeeldingen en digitale presentaties biedt dit museum een blik op het leven van Vincent en zijn verblijf in Drenthe. Het logement was 13 jaar oud toen de schilder er zijn intrek nam. Aan het eind van de 20ste eeuw stond het op de nominatie voor de sloop. Het werd gered door de provincie Drenthe, die de restauratie bekostigde.

De 2 dochters van de Scholtes waren als de dood voor die vreemde snuiter uit Holland. Maar hun vader benadrukte dat de man geen vlieg kwaad deed, en dat kunstenaars nou eenmaal altijd een beetje typisch waren.


 

Boven: ophaalbrug in Nieuw-Amsterdam, aquarelverf op papier, ‘[een] zonderling gevaarte dat zijn silhouet tegen de wemelende avondlucht profileerde’, zoals hij schreef aan zijn broer. Onder: hetzelfde tafereel vanuit dezelfde kamer, maar dan met een moderne brug, en met stromen van auto’s die de vouwen uit je broek rijden; ik heb daarnet dik 5 minuten staan wachten voordat ik veilig kon oversteken.

Ik wil niet meezingen in het boomer-koor van: vroeger-was-alles-beter. Maar ik vind dat dit uitzicht er in 140 jaar tijd niet op vooruit is gegaan.

Op 4 december 1883 vertrok een diep gedeprimeerde Vincent naar Hoogeveen, volgens mij bij impuls. De trein zou in deze streek pas na de eeuwwisseling gaan rijden, en de trekschuit voer die dag misschien niet. Hij wandelde helemaal naar het station in Hoogeveen, met bagage en al. Ik zag hier een ANWB-wegwijzer: Hoogeveen 27 km…

Hij pakte de trein naar Brabant en trok in bij zijn ouders in Nuenen, waar hij De aardappeleters zou schilderen. Zijn Sientje had haar oude beroep weer opgenomen, en zou verder geen rol meer spelen in zijn leven. In Drenthe is hij nooit meer teruggekeerd.

FHM
5 november 2023
Er geweest: Assen: vrijdag 22 september 2023; Veenoord / Nieuw Amsterdam: zaterdag 21 oktober 2023.

Oh ja: dit is het eerste artikel van alweer de 28ste jaargang van mijn Thuispagina. Meer over het ontstaan ervan schreef ik 2 jaar geleden bij het zilveren jubileum

VOLGENDE AFLEVERING: GOET-GELACH EN QUAET-SLAGH;  ADRIAEN VAN DE VENNE IN MIDDELBURG (19/11/2023)






© Frans Mensonides, Leiden, 2023