Metro aan zee: door het rijk van de nauwe korfslak (fotorapportage)


Alles wat sinds 2015 op mijn Thuispagina is verschenen over de Hoekse Lijn:

Hoekse Lijn vermetrood (of: verlightraild?) - Prozaïsch lijntje - Hoek van Holland Geen Strand, of: de nauwe korfslakVlaardingen september 2015, in Beminde Zaterdag
Maassluis aan de Hoekse lijn december 2015, in Beminde Zaterdag
Hoek van Holland verkend, maart 2016, in Beminde Zaterdag
De aller- aller- aller- allerlaatste treinVervangend -  Schiedam Centrum - Schiedam – Hoek van Holland Haven (met conversatie) - Hoek van Holland Haven (Heel Rotterdam Blaakt)Vlaardingen onttakeld - Naar Maassluis in de spits - Maassluis op de schopGesloten bak: gered, de korfslak - Kater; eerste stranddag 2017 - Spoorvorming - Vijfsluizen - Weer een Westlands tramplan - De Hoekse Lijn onthoekt; Schiedam – Maassluis per fiets - Heel Rotterdam Baalt - Meer metroplannenVervangend busvervoer na de zomer - De Stations april - oktober 2017, 'Heel Rotterdam Blaakt, ombouw Hoekse Lijn' 
De Hoekse Lijn rijdt; fotorijke rapportage (oktober 2019)


Metro aan zee is de naam van het project dat de Hoekse Lijn echt moet voltooien en vervolmaken. RET-metrolijn B (Nesselande – Hoek van Holland Haven via Schiedam, Vlaardingen en Maasssluis) wordt deze zomer doorgetrokken van zijn huidige eindpunt naar Hoek van Holland Strand.

Daar hebben we dan wel even op moeten wachten. Eind september 2019 was de ombouw van de spoorlijn (Rotterdam) – Schiedam – Hoek van Holland tot metrolijn al bijna gereed - na wat strubbelingen, blunders, zeperds, kostenstijgingen, tegenslagen, vertragingen en het ontslag van een wethouder; allemaal zoals we dat gewend zijn in dit land. Hoek van Holland Haven was na een ombouwperiode van maar liefst 2½ jaar weer per rail bereikbaar.

Toen restten nog de laatste 2 kilometer tot de plek waar het strand begint. De voorganger van het metrostation Hoek van Hollland Strand, het gelijknamige spoorwegstation, lag op 1200 meter daarvandaan.

Dat was niet het geval toen dat station in 1893 geopend werd. De trein reikte toen vrijwel totaan de kustlijn. Maar door de aanleg van de Maasvlakte schoof die een heel eind op richting Groot Brittannië. Dat kwam strandgangers te staan op een wandeling van een heel stijf kwartier vanaf het station, en gesjouw met allerlei spullen die voor een stranddag onmisbaar zijn. Zoals strandstoelen, waarvan 2 buitenmodel-exemplaren aanwezig zijn op een rotonde halverwege.

Veel treinreizigers haakten af en pakten voortaan de auto, waarmee je een kilometer dichter bij zee kwam. Door Metro aan zee moest de strandganger weer het railvervoer in worden gelokt.

Maar het spoor zou dwars door kwetsbaar duingebied voeren, en daarmee door de habitat van beschermde fauna. Zo dreigde de rugstreeppad een spaak in het wiel te steken (niet moeders mooiste, maar wel beschermd) en gold hetzelfde voor de nauwe korfslak. De laatste heeft een lengte van slechts 1 à 2 millimeter. Maar is ook beschermd, net zo goed als die pad. Ik vraag me af, of er ook een wijde korfslak bestaat, of dat hij de nauwe heet omdat hij nauwe-lijks zichtbaar is met het ongewapende oog.

In Rotterdam zijn ze niet voor één gat te vangen. Ze legden de sporen op een verhoging aan, op betonblokken, zodat padden en hagedissen eronderdoor kunnen kruipen. In de Badweg, die parallel aan het spoor loopt, werd een ecotunnel gerealiseerd. En in het duingebied, waar de nauwe korfslak zo goed gedijt, kwam een korte tunnel, waaroverheen duingrond is aangebracht. Een enkelsporige tunnel, om geld te besparen.

Tijdens de aanleg van dit alles werden de nauwe korfslakken, wier rust ernstig verstoord zou worden door alle graafmachines, elders in de duinen ondergebracht. Ofwel: ‘translocatie’ van de ‘individuen’ uit de ‘populatie’ naar een ‘adoptiegebied’, zoals deze nieuwsbrief het formuleert. Daarin nog veel meer onmisbare informatie over het beestje.

En ja, het zijn ‘individuen’. Misschien dacht je: ze zijn allemaal hetzelfde; één nauwe korfslak (niet) gezien, ze allemaal (niet) gezien. Maar dan zit je er toch helemaal naast, als je dat dacht! Want werkelijk, er zijn er geen 2 gelijk. En dat is vanzelfsprekend ook de reden dat we er geeneen willen missen. 

Ik had nog een vage hoop en verwachting dat de metroverlenging naar het strand in gebruik genomen zou worden bij de traditionele opening van het strandseizoen, op Hemelvaartsdag. Dat is niet gelukt; het wordt nu ergens in de zomer *). Wel worden er sinds half mei testritten gereden.

*) maar vergeet dat ook maar!

Die testritten vonden uit voorzorg juist niet plaats op Hemelvaartsdag, 26 mei. Geheel volgens de traditie ging de opening van het strandseizoen gepaard met rellen. Deze keer was er nog een extraatje dat echt niet ieder jaar geboden wordt: er werd ook nog geschoten.

Ik kom de zaterdag daarna langs het spoor wandelen, als de rust is wedergekeerd, maar de testrijders nog niet. Als ik een railspotter was, zou ik juist die mensen aan het werk willen zien. Maar ik wil alles liever bekijken en fotograferen zonder dat ik de kans loop, door een metrostel geplet te worden.

Je kunt er ook een drone overheen laten vliegen. Zie deze clip op de website van het project Metro aan Zee. De opname toont het hele project, van haven tot strand. Het spoor heeft 4 gelijkvloerse wegkruisingen: 2 aan weerszijden van het nieuwe station Hoek van Holland Haven, één in de Strandweg en één in de Strandboulevard. Langs de rails loopt aan beide zijden een wandel- fietspad.

En dan de fotorapportage.  

 

 Maassluis Steendijkpolder

 Eigenlijk is het best een bijzondere, gevarieerde rit, met de Hoekse Lijn van Schiedam naar Hoek van Holland. Vanuit de meeste metro’s ter wereld zie je alleen tunnelwanden (of anders gezegd: niets). Maar hier een bonte opeenvolging van taferelen: naoorlogse wijken uit verschillende decennia, windturbines, groene rivieroevers, de kassen van het Westland, vrachtwagens naar Harwich; altijd wat te zien tijdens een ritje met de Hoekse Lijn!

Het laatste station voor Hoek van Holland is Maassluis Steendijkpolder, dat speciaal voor de metro gebouwd is, en geen NS-voorganger had. Hier keert de helft van de metro’s om. De andere helft rijdt door naar Hoek van Holland Haven en straks naar Hoek van Holland Strand.

 





Tot voor kort stopte de metro langs het oude perron van Hoek van Holland Haven. Het nieuwe metrostation komt iets ten westen daarvan, in de bocht. Voor de bouwwerkzaamheden moest een noodperron aangelegd worden aan de oostkant van het oude perron. Daarvandaan is het een minuut of 7 lopen naar de ingang van Stena Lines en de plek waar de tijdelijke pendelbus staat, lijn 611 naar het strand. Die bus geeft aansluiting op de metro, waarbij rekening wordt gehouden met die langere looptijd.

Er rijdt een golfkarretje op een neer voor de zwaarbepakte passagiers van Stena Lines. De boot uit Harwich zal ik straks op de terugweg binnen zien varen. Wat is zo’n schuit log en langzaam! Hij heeft alle moeite om mij, wandelaar, in te halen.

Vandaag is station Hoek van Holland Haven erg in trek, hoewel het nog niet echt strandweer is. Het is in Hoek van Holland vandaag ‘Bunkerdag’, en die trekt heel wat volk. Maar daar kom ik niet voor. Ik wil het nieuwe station op de foto.

 




Dit is het nieuwe station Hoek van Holland Haven. Het station in aanbouw ziet er prima uit, met de herkenbare stijl van de Hoekse Lijn.


Het begin van het enkelsporige gedeelte. Bij de lage frequenties op het laatste stuk van de lijn is het gemakkelijk om de dienstregeling zo te ontwerpen dat de metro’s hier nooit op elkaar hoeven te wachten – als ze tenminste op tijd zijn.


 


De ingang van de tunnel, ofwel de verdiepte bak; er zijn meer namen voor in zwang. Hij lijkt wel wat op de spoortunnel van Barendrecht, een tunnel op maaiveld door een heuvel die ze er speciaal voor hebben aangelegd.









En hier dan het echte, definitieve eindpunt van de Hoekse Lijn, bij een rijtje strandtenten aan een pleintje. Verder kan hij echt niet, of er zou een metrotunnel naar Harwich geboord moeten worden, onder de Noordzee door.

Het station lijkt wel wat op een bunker, en past daardoor wonderwel in zijn omgeving.

Zou straks nou elke metro die hoek van Holland Haven aandoet, ook doorrijden naar Hoek van Holland Strand? Ook op een donkere, winderige novemberavond tegen elven? Ik kan het me niet voorstellen. Er zal hier dan vrijwel geen sterveling zijn die op dat tijdstip de metro wil nemen. De meeste van de 10.000 Hoekers wonen in de buurt van station Haven.

 


 







En hier draait het dan allemaal om: strandrecreatie: uitwaaien, kitesurfen, jutten en wat al niet. Als de metro straks echt gaat doorrijden tot Hoek van Holland Strand, dan volgt deel 2 van dit artikel, hieronder.

Frans Mensonides
5 juni 2022
Er geweest: zaterdag 28 mei 2022

               

MAAR HELAAS:

Dat gaat nog wel een paar slordige maandjes duren. Begin juli kwam het bericht dat er vertraging is. Er waait namelijk steeds zand op de baan! Wie had dat kunnen voorzien op een lijn die door de duinen loopt en eindigt bij het strand?
De opening zal nu op zijn vroegst plaatsvinden in oktober 2022. Te laat voor het strandseizoen, maar mooi op tijd voor een nieuwjaarsduik. Metro aan Zee? Voorlopig: Nee.

Aangevuld 17/07/2022


Hoek van Holland Strand weer per rail bereikbaar (na 6 jaar, op een paar uur na)


En nu dan eindelijk het vervolg op het stuk hierboven. Er is toch nog een einde gekomen aan 6 jaar ombouw van de Hoekse Lijn, van spoorlijn tot metrolijn. Bovenaan deze pagina staan er links naar de complete saga; ik heb het project jarenlang gevolgd op deze site. 

Sinds 30 september 2019 was Hoek van Holland Haven al bereikbaar met metrolijn B (Nesselande – Hoek van Holland). Maar met de laatste 2 km naar het strand wilde het niet vlotten.

In juli 2022 was ik nog optimistisch over een spoedige opening van station Hoek van Holland Strand. Ik ging ervanuit dat het metrostation nog wel gedurende dat jaar in gebruik genomen zou worden; nog ruim op tijd voor een eventuele nieuwjaarsduik (maar die is altijd in Scheveningen). Het mocht niet zo zijn. Er waren onder meer problemen met zand dat op de baan was gewaaid. 

Maar nu, Pasen 2023, kunnen we toch met het OV naar het strand van Hoek van Holland. Vrijdag 31 maart, een week voor Goede Vrijdag, vertrok er in de ochtendspits een speciale metro van station Rotterdam Blaak. Opvarenden waren bobo’s die de officiële openingshandelingen zouden gaan verrichten; ook voor station Hoek van Holland Haven, dat verplaatst is.

Daarmee kwam een einde aan een periode van 6 jaar, op een paar uur na, dat het strand niet bereikbaar was per rail. In de middag van vrijdag 31 maart 2017 vertrok de aller-, allerlaatste NS-trein van station Hoek van Holland Strand.



De overblijfselen van het oude treinstation Hoek van Holland Strand. Archieffoto 2017.

Het oude station lag een ruime kilometer van de kustlijn, terwijl het nieuwe metro-eindpunt op een hectometer ligt van het punt waar het strand begint.

Met de verlenging naar het strand is lijn B nu 43 km lang *), en telt hij 32 stations. De rit van begin- tot eindpunt duurt 65 minuten, wat neerkomt op een gemiddelde snelheid van bijna 40 km/uur. 

*) volgens de Wikipedia. Maar gemeten op GoogleMaps is het zelfs 45 km. Dus ofwel het meettouwtje van Google is niet erg nauwkeurig, ofwel in de Wikipedia is de verlenging naar het strand nog niet verwerkt. Zeg het maar…

Niet om olie op het vuur te gooien van de rivaliteit tussen Amster- en Rotterdam – waar ik als provinciaal sowieso liever buitenblijf. Maar het is een feit: met die 43 km is metrolijn B van de RET nog 1 kilometer langer dan het complete metronet van Amsterdam. In totaal beschikt de Metropoolregio Rotterdam – Den Haag nu over 103 km metroroute.

Zelf nam ik de metro naar Hoek van Holland op de late zondagmiddag 2 april en de vroege maandagmiddag 3 april 2023. Iedere strandganger is erg in zijn of haar nopjes met de nieuwe verbinding. Ik heb echt geen chagrijnige gezichten gezien in de metro en op het strand, op die twee middagen.

Op zondagmiddag nam ik de metro helemaal tot het strand. Een dag later wandelde ik het laatste stuk, vanaf Hoek van Holland Haven, en nam ik de metro terug. De fotowandeling van Haven naar Strand duurt een heel stijf halfuur. De metro legt de 2000 meter af in 2¾ minuut, met het bromfietstempo dat vereist is in dit duingebied met hyper-kwetsbare flora en fauna.

Het vraagt allemaal om een ‘hodologische’ fotorapportage, in wegvolgorde dus.
 

Het nieuwe metrostation Hoek van Holland Haven werd, zoals gezegd, ook geopend op 31 maart 2023. Het vervangt het noodperron dat op een vervelend grote afstand lag van de bushalte en van de terminal voor de zeekastelen op de Stena Line. 

Bij de nadering van dit station wordt in de metro omgeroepen: ‘U kunt hier overstappen op de bus en de ferry naar Engeland’. Maar wie denkt dat er hiervandaan een amfibiebus naar Lowestoft vertrekt, moet ik helaas teleurstellen. Je kunt hier alleen EBS-bus 31 nemen naar ’s-Gravenzande, Monster en het OV-knooppunt Leyenburg bij het Haga-ziekenhuis in Den Haag.

Station Hoek van Holland Haven wordt, behalve door bootpassagiers, vooral gebruikt door de 10.000 inwoners van het dorp. In het stationsgebouw, onder die fraaie klok, bevindt zich een VVV-kantoor.


Ongeveer halverwege Haven en Strand begint de 400 meter lange enkelsporige tunnel – om niet te zeggen: verdiepte bak - door kwetsbaar duingebied. De bewoners van de blokkige flats op de foto, en van een wijkje daar in de buurt, hebben weinig aan de metro. Een station is er niet, en de bushalte is bij de komst van de metro opgeheven.


De andere uitgang van de tunnelbak


In zo’n wittebroodsweek van een nieuwe railverbinding zie je opvallend veel mensen met camera’s langs de baan; fotografen die als geen ander de dienstregeling kennen en weten in welke richting ze moeten kijken. Eén, een leeftijdgenoot met een fiets, staat aan de voet van een steil duintje en volgt mijn voorbeeld als hij mij ertegenop ziet klimmen. Mooi plekje, hier, jammer van die schaduw. Je zou beter op die bunker aan de overkant kunnen klauteren, maar dat zal wel niet mogen.

- ‘Nou, het heeft wat miljoenen gekost, het duurde een paar jaar, maar hij RIJDT!’, vat hij samen. ‘En iedereen was er op tegen: buurtbewoners, die natuurrakkers vanwege die kikkers en die andere beestjes, fietsers die voor dichte overwegbomen staan, het hoogheemraadschap…’
- ‘Het hoogheemraadschap ook al? Dat wist ik niet. Hoezo?’
- ‘Iets met het grondwater’.

Ja, echt een wonder dat hij rijdt, na al die tegenstand en tegenslagen. Als ik een bewoner was van dat buurtje bij de tunnel, zou ik eerder pleiten voor een station dan voor afgelasting van het project. 

Mij schieten de woorden te binnen van een bus-manager die ik gekend heb. Zijn cruijffiaanse uitspraken waren memorabeler dan zijn management-capaciteiten. ‘De mensen willen geen bus in hun straat maar wel een halte voor de deur’, heb ik hem eens horen zeggen. Voor metro’s geldt misschien wel hetzelfde.


Het eindstation, Hoek van Holland Strand, vind ik toch wel een mooi staaltje van bijzondere architectuur die past op een bijzondere plek. Hoeveel metrostations op het strand zijn er op de wereld? Vanuit de duinen gezien heeft het station het grove brutalisme van een Atlantikwall-bunker, maar de hal is uitnodigend modern. De aanblik van het station verandert kameleontisch als je eromheen loopt.

Was het niet de concurrent-op-het-spoor Lovers die rond 1998 reizigers verbood om de reizigers in hun treinen te tellen? Bij de RET geldt een dergelijk verbod bij mijn weten niet. Tellen, van wat dan ook, is zoiets als een grondrecht.
   
Ik telde de reizigers in een paar metro’s waarin ik zelf zat en in een paar die ik zag aankomen op station Strand. Die aantallen vermenigvuldigde ik met het aantal ritten per uur (2 op zondag, 3 op maandag) en met het aantal uren daglicht, om een indruk te krijgen van het aantal strandgangers per dag. 

Op beide dagen scheen de zon overvloedig, maar stond er een harde, gure, ijskoude wind. Maar daardoor liet het publiek zich niet weerhouden. Ik zag soms zelfs staande passagiers op het traject tussen Haven en Strand, terwijl zo’n 6-baks metro ruim 200 zitplaatsen heeft. 

Op zondag schatte ik het aantal strandlustigen over de gehele dag op 4000, op maandag op zo’n 2000; die laatste dag waren er vooral pensionado’s als ik zelf. Dat komt neer op 8000, resp. 4000 metroritten *), want al die mensen gaan ook weer een keer terug. Hopelijk weet de lijn die aantallen vast te houden en nog te vergroten als het echte strandseizoen begint.

*) Op lijn B werden pre-corona al 23.000 passagiers vervoerd tussen Schiedam Centrum en Hoek van Holland Strand. Recente cijfers heb ik niet kunnen vinden.

Maar een paar mensen hebben geen deel aan het metro-feestje: ze zijn hier gekomen op walmende, knetterende motoren.




De vraag rijst wel, waar al die strandgangers gebleven zijn die uit het metrostation zijn komen stromen; sommigen al selfiënd door het chippoortje. Op het strand zie ik er weinig. Een enkel kind zat met een emmertje en een schepje in de metro, maar mensen met badpakken heb ik niet gezien. 

Hebben ze allemaal meteen de volgende metro terug genomen? Nee, ze zitten op de terrassen van de strandtentjes in het zonnetje achter glas. Zelf bezorg ik maandagmiddag de cafetaria Peper en Zand klandizie.





Ik vroeg me in het stuk van vorig jaar hierboven al af, wie hier nog zullen rondlopen op een gure novemberavond tegen middernacht, als de metro ook gewoon nog 2 keer per uur arriveert. Ik denk: alleen de huurders van deze luxueuze twee-onder-een-kap strand’huisjes’, bijna paleizen. 

Het zijn de Roompot Beach Villa’s Hoek van Holland. Een gezin met 2 kinderen huurt ze in de april-kou voor 800 euro per weekend of 600 euro voor een midweeks. Het loopt op tot 1900 euro, resp. 1100 euro in het hoogseizoen. Maar in november krijg je ze misschien voor een habbekrats, als anti-kraak.

En wat zie je dan door die panoramaruiten en vanaf het balkon? Ja, de zee, niets anders dan de zee, de hele dag. Enfin, ieder zijn meug… Maar wel met een metro voor de deur, hoeveel bungalowparken kunnen dat zeggen?

Frans Mensonides
7 april 2023
Er geweest: zondag 2 en maandag 3 april 2023

Nee, ze rijden niet voor niks



© Frans Mensonides, Leiden, 2022 / 2023