Woensdag = testdag; woensdag = gehaktdag? 
Elke 10 minuten een IC Amsterdam - Eindhoven

Amsterdam Amstel

Woensdag = testdag, staat al weken aangekondigd op posters op alle NS-stations. Van woensdag 6 september tot / met woensdag 6 december 2017 test NS de hoogfrequente dienstregeling tussen Amsterdam en Eindhoven, die definitief ingevoerd gaat worden op maandag 11 december. Tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven rijdt op woensdag overdag elke 10 minuten een IC, in plaats van elk kwartier.

Voor de veelvuldig onder vuur liggende NS hangt er veel van deze test af. Als hij zal leiden tot veel reizigersoverlast, zal de kritiek niet mals zijn, en wordt het voor de NS: woensdag gehaktdag.

6 september staat al maanden in mijn agenda. Op de morgen van deze eerste testdag volg ik de treinenloop via de NS-app. Vanaf het middaguur ben ik er zelf bij. Hieronder een tijdlijn, voorafgegaan door een korte inleiding over wat er aan de hand is.

Net als bij mijn artikel van september 2009, toen NS op hetzelfde traject experimenteerde met ‘spoorboekloos rijden’, past bij dit stukje een waarschuwing. Lezers die mijn site vooral bezoeken voor de culturele en autobiografische uitweidingen, of voor de mooie landschaps- en stadschapsfoto’s, kunnen beter rechtsomkeert maken. Dit artikel gaat over treinen, treinen en nog eens treinen.

Wat verandert er? IC’s

Normaliter rijdt er op het traject Amsterdam Centraal  - Eindhoven elk kwartier een IC. Alleen de IC (Schagen) – Alkmaar – Maastricht legt het gehele traject af tussen de Hoofdstad en de Lichtstad. Tussen Alkmaar en Utrecht Centraal krijgt hij gezelschap van de IC Den Helder – Nijmegen die een kwartier eerder en later rijdt. Van Utrecht Centraal tot Sittard rijdt hij afgewisseld met de IC Schiphol – Heerlen / Venlo (die tot Utrecht in afwisseling rijdt met de IC Schiphol – Nijmegen). De IC naar Heerlen / Venlo wordt in Eindhoven gesplitst, waardoor het stuk voor Heerlen voorbij Eindhoven uit de pas loopt met de IC naar Maastricht. De frequentie tussen Eindhoven en Sittard bedraagt 20-10 minuten, in plaats van 15-15.

Dat is altijd zo, en zo gaat het 6 dagen per week. Maar wat verandert er nu op de woensdagen? Het rijtijdenpatroon van de IC’s Schiphol – Heerlen / Venlo is in beton gegoten; dat wordt niet aangepast. Deze IC’s vertrekken dus nog steeds om 24 en 54 minuten na het hele uur uit Utrecht Centraal. Tussen haakjes: ik beschrijf alles nu in noord-zuidrichting, maar de andere kant op gaat het natuurlijk mutatis mutandis op dezelfde manier.

De IC Alkmaar – Maastricht wordt wel aangepast: hij rijdt 5 minuten vroeger dan normaal (op de terugweg 5 minuten later). Tussen Alkmaar en Amsterdam rijden de IC’s dan dus in een 20-10-frequentie.

Ik kan me niet voorstellen dat ze daar blij mee zijn in de omgeving van Castricum, waar ik mijn brood verdien. Maar ik heb nu vakantie en ga me daarna wel eens in dat leed verdiepen. Als forens krijg ik er dan ook mee te maken.

Overigens kan de chaos in de ochtendspits daar onmogelijk groter worden dan op dinsdag 5 september, de dag voorafgaande aan de eerste testdag. De IC Maastricht van 8:10 werd opgeheven omdat hij te vol was en reed terug naar Alkmaar. Waarna alle reizigers zich in de eveneens volle IC van 8:25 moesten proppen; logische maatregel, toch?

De IC’s naar Maastricht vertrekken op woensdag  om 03 en 33 uit Utrecht, tegen 09 en 39 normaal. Daardoor ontstaat een gat van 20 minuten met de IC’s Heerlen. Dat wordt gevuld met een extra IC Amsterdam - Eindhoven, zodat een 10-minutenfrequentie ontstaat. Die IC vertrekt 14 en 44 uit Utrecht. Die10-minutendienst is dus eigenlijk een 11-10-9 geval.

 



Vught

Wat verandert er? Sprinters

Dit alles heeft begrijpelijkerwijze ook repercussies voor de Sprinterseries die op dit traject rijden. De Sprinter Uitgeest – Rhenen, via Amsterdam, Breukelen en Utrecht, moet plaatsmaken voor de vroeger vertrokken IC uit Alkmaar. Dat plaatsmaken gebeurt op het inhaalspoor van Wormerveer, waar de Sprinter 4 minuten stilstaat en wordt voorbijgereden door de IC. De rijtijd Uitgeest – Amsterdam neemt daardoor toe, evenredig met de kans op gemiste aansluitingen.

De andere Sprinter op dit traject: Uitgeest – Amsterdam – Breukelen – Rotterdam, blijft rijden op zijn normale tijd. Tussen Uitgeest en Amsterdam heb je daardoor nu een 11-19-minutendienst in plaats van kwartier-.

De Sprinter Den Haag – Utrecht – Den Bosch, vertrektijd 22 en 52 uit Utrecht Centraal, blijft op station Geldermalsen 4 minuten wachten in plaats van 2, om de IC naar Maastricht voor te laten gaan.

De Sprinter Woerden – Tiel is ingekort tot Utrecht - Tiel (en tussen Woerden en Utrecht vervangen door een aparte Sprinter), en vertrekt 3 minuten eerder uit Utrecht, 02 en 32 in plaats van 05 en 35. Dat heeft ook verband met die vervroegde IC Alkmaar – Maastricht, en heeft tot gevolg dat er op het traject Utrecht – Geldermalsen een lelijke 20-10-minutendienst ontstaat. In de dienstregeling 2018 moet het gat van 20 minuten tot Houten Castellum opgevuld worden met een extra Sprinter. Maar daar hebben de reizigers op deze gehaktdag nog niet veel aan.

Ik weet niet of dit een uitputtende opsomming was van de voornaamste wijzigingen. Maar anders is het in ieder geval uitputtend in de zin van zeer vermoeiend voor de lezer.

 

Spoorboekloos??

In het artikel van 2009 verbaasde ik me over de kreet: ‘spoorboekloos rijden’ voor het invoeren van 10-minutenfrequentie op corridors als Amsterdam – Eindhoven. Met die slogan werd vermoedelijk bedoeld: de reiziger hoeft geen spoorboekje te raadplegen bij zulke metrofrequentie en kan gewoon langs het perron gaan staan, wachtend op de dingen die komen gaan.

Anders is dat voor reizigers die bijvoorbeeld van Zaltbommel naar Utrecht willen. Die moeten wel degelijk de dienstregeling raadplegen om te weten dat ze op woensdagen voortaan 3 minuten eerder aanwezig moeten zijn op het station.

De informatie die NS verstrekt over woensdag = testdag, is minimaal. Goed, wat posters en omroepberichten op de stations. En de wijzigingen zijn keurig netjes opgenomen in de reisplanner. Maar op de website van NS was er op dinsdag 5 september geen syllabe te lezen over de testdag. Vooral veel routinereizigers zullen op de eerste woensdag van een kouwe kermis thuiskomen.

 

Prorail

Aan ProRail zal het niet liggen. Volgend dit bericht op hun site staan ze 24 uur van te voren al in de starthouding om eventuele storingen op het traject nóg sneller te verhelpen dan normaal. Ook gaat er bij overwegen gesurveilleerd worden om te voorkomen dat mensen, getergd door lange wachttijden, onder de spoorbomen door gaan duiken.


Testdag vanachter de PC

8:30 Ik raadpleeg de NS-app voor de actuele vertrektijden op een paar cruciale stations. Op Amsterdam Centraal kleurt alleen de Intercity Defect rood, minder treinen door een defect wissel; What’s newMaar de IC’s Eindhoven rijden perfect op tijd, elke 10 minuten. Idem dito volgens de actuele vertrektijden op Utrecht Centraal en Eindhoven.

Er wordt vanmorgen veel getwitterd onder de hashtag #spoorboekloos. Er zijn opvallend veel klachten over gemiste aansluitingen. De term ‘spoorboekloos’ zorgt voor hilariteit en ook verwarring. Verder lees ik weinig positieve reacties op de testdag, maar daar is Twitter ook niet voor, voor complimentjes.

Geen wanklanken vanmorgen uit Castricum. Wel een verontruste tweet van iemand die de berichtgeving over de testdag klaarblijkelijk gemist had, en daarmee de trein van 8:10. Die was al om 8:05 vertrokken, geheel volgens de speciale woensdagdienstregeling, maar hij wist het niet.

9:50 Terwijl NS in de nieuwsmedia een probleemloos verlopen ochtendspits meldt, verschijnt er een bericht uit Vught en Boxtel, aan de spoorlijn ’s-Hertogenbosch - Eindhoven. Dank zij de 10-minutendienst van de IC’s, zijn de spoorbomen nu drie kwartier per uur gesloten. Scholieren en anderen die op tijd ergens moeten wezen, zijn compleet radeloos. Ongelijkvloerse kruisingen zijn gewenst, vindt een Vughtse wethouder, maar hij beseft dat die er niet komen van de ene dag op de andere.


Testdag ter plaatse

Amsterdam centraal

12:07 Na een privé-afspraak (waarom heb ik die op deze woensdag gepland??) betreed ik de stationshal van Leiden Centraal. Zoals iedere treinreizende senior krijg ik elk jaar één extra keuzedag bovenop de 6 die elk twee maanden geldig zijn. Zoiets bewaar je voor een heel speciale dag en dit is er zo-een.

Nu sta ik wel tot medio oktober droog. Ik moest maar eens langs de Primera, waar ze sinds kort ook betaalbare OV-dagkaarten verkopen.

12:30 Onderweg naar Amsterdam even de Actuele vertrektijden raadplegen op voor de testdag belangrijke IC-stations als Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal, ’s-Hertogenbosch en Eindhoven. Nergens rode cijfers; de operatie verloopt tot dusverre vlotjes.

Twitter, dan. ROVER meldt ontvangen klachten over gemiste aansluitingen en treinen. Vooral Houten heeft het zwaar te verduren – maar krijgt vanaf december een strakke 10-minuntendienst met Sprinters. Rikus twittert al dagen over niets anders dan het schandaal rond de ´gluurcamera´s´ (woord van het jaar??) die ingebouwd zijn in digitale reclames op stations. En een treinreiziger plaatst een foto van een lege coupé: ideaal, dat spoorboekloos rijden! Ja, in de dal-uren is een 10-minutendienst niet overal noodzakelijk. Maar hij ís er wel, vandaag, en de reiziger kan ervan profiteren.  

12:59 De IC Alkmaar – Maastricht loopt station Amsterdam Centraal binnen langs een leeg perron 4b. Ja, de vorige is net weg, natuurlijk. Alle IC’s richting Utrecht vertrekken van spoor 4b; overzichtelijk. 

Informatiemedewerk(st)ers houden analoge mededelingenborden omhoog met mededelingen die soms verrassen, en soms toch ook. Elke 10 minuten een IC naar Eindhoven is een verrassing voor wie het nog niet gehoord had. Een mededeling die trouwens niet helemaal klopt: de treinen van 25 en 55 rijden als vanouds naar Nijmegen en je zult dus in Utrecht over moeten stappen. Gaan we zo proberen.

Minder verrassend is het feit dat je kunt instappen als er een trein met open deuren gereed staat langs het perron – maar dan wel weer verrassend dat je er vandaag ineens op gewezen wordt.

13:04 De IC naar Maastricht vertrekt net iets te vroeg, om te voorkomen dat ze aansluiting moeten overnemen van de Sprinter Uitgeest – Rhenen die net komt binnenrijden op spoor 5. Sympathiek van die conducteur!

13:15 De IC Amsterdam Centraal – Eindhoven, die extra IC die elk halfuur wordt ingezet, komt leeg voorrijden, en ik stap in. En velen met mij; hij is redelijk bezet – met reizigers die de IC Maastricht gemist hebben?

13:23 Ook op Amsterdam Amstel informatiemedewerkers met borden.

13:27 De IC naar Den Helder vertrekt op tijd van dit station.

13:32 Tijdens die testweek in 2009 hingen er aangepaste gele vertrekstaten, die blauw waren, op alle betrokken stations. Deze keer zijn de gele vertrekstaten geel gebleven, maar wel met aparte vermelding van de woensdagtreinen. Op de foto die op station Houten.

13:33 Ik neem de – ook alweer goed bezette – IC naar Nijmegen. Het is maar een IRM-4; tot dusverre heb ik alleen zesjes gezien.

13:45 Op de seconde om kwart voor twee passeren we onze tegentrein, Nijmegen – Den Helder.

13:52 Als een dag spoorboekloos rijden perfect volgens het spoorboekje verloopt, haal je op Utrecht Centraal die aansluiting op de IC naar Venlo / Heerlen met gemak. Ik laat hem echter lopen. De plaatsnaam Houten is nu al een paar keer gevallen, en daar wil ik wel even heen. Ook in Utrecht vertrekken de IC’s richting Eindhoven overigens altijd vanaf hetzelfde spoor.

13:59 In Utrecht een informatietekst die ik nog niet gezien had in Amsterdam: ‘HIER IS NOG PLEK’. Dat er nog plek is in de Sprinter naar Tiel, die gereed staat op spoor 21, verbaast me niet. Het is een SLT met 2 maal 4 bakken en hij zit maar 10 minuten achter zijn voorganger naar Den Bosch. Geen Japanse taferelen, hier.

14:07 Dender, dender, dender, dender: Op Utrecht Lunetten worden we ingehaald door de IC naar Maastricht.

14:10 Aankomst op station Houten. Ik wil de volgende Sprinter naar ’s-Hertogenbosch nemen, v. 14:31. In de tussentijd kan ik mooi een paar panorama’s schieten van station Houten. Vanavond thuis gauw kijken of ze gelukt zijn.

14:28 Ik dirigeer twee mannen, buitenlandse toeristen (hoe zijn díe hier verzeild?) de Sprinter naar Den Haag in. Ze haken naar het vermaak, de cultuur, de kroegen en mogelijk ook de hoeren & snoeren van Amsterdam. Ik bezweer ze, in Utrecht over te stappen; ze beloven het, aarzelend, en vertrouwen me maar half. Enfin, als ze blijven zitten: Den Haag is ook een leuke stad en in Amsterdam hebben ze genoeg (van) toeristen.

14:29 De Sprinter naar Den Haag vertrekt en wordt tegelijkertijd ingehaald door de IC Schiphol. Het IC-verkeer loopt perfect; langs de baan kun je het nog beter in de gaten houden dan als je zelf in een IC zit. In 2009 was hier in Houten nog dubbelspoor en konden IC’s Sprinters niet inhalen. Toen was het heel erg dapper om een 10-minutendienst te rijden, maar met vierspoor feitelijk een peulenschil. Toch nog 13 andere generale repetities na vandaag.

14:41 Nu is er dan toch iets misgegaan. De Sprinter van 14:31 naar Den Bosch heeft 20 minuten vertraging. Dat heeft vermoedelijk niets met de testdag te maken. Ik neem nu die naar Tiel maar…

14:56 ...om die in Geldermalsen te verlaten. Ook op dit knooppuntstation voor stoptreinen lopen informatiemedewerkers rond. Borden houden ze hier niet omhoog, en dat hoeft ook niet; de weg wijst zich eigenlijk vanzelf.

 

14:57 Tijd voor mijn dinunch, of wel lunéé, zoals ik altijd zeg. Op naar de Stationshuiskamer! Daar hoor ik het vertrouwde geluid van de regelmatig langsstormende IC’s. Op de ouderwetse houten wachtkamerbank zitten twee verliefde scholieren op fluistertoon te praten, neus aan neus. Wie weet hoeveel treinen ze al voorbij hebben laten gaan. Ze hebben het vast ook over heel andere dingen dan de NS-testwoensdag. Maar er is vandaag verder ook geen enkele reiziger die ik erover hoor praten; we zijn er al aan gewend voordat het echt ingevoerd is.

15:18 De volgende Sprinter naar ’s-Hertogenbosch arriveert, en deze is wel op tijd. Ik stap in.

15:20 Na gepasseerd te zijn door een IC vertrekt hij op tijd. Het past allemaal nét.

15:40 Ook op station ’s-Hertogenbosch vertrekken de ‘tienminutentreinen’ (zoals ik ze vandaag hier en daar heb zien noemen) van een vast perron. Hier zie ik alweer een nieuwe kreet omhoog gehouden worden: ‘TOT HIER INSTAPPEN’. 

Enkhuizen op de CTA is ongebruikelijk in Den Bosch. In de middagspits rijden enkele van de extra IC's Eindhoven-Amsterdam door als spitstrein naar het stadje aan het IJsselmeer.

15:47 In mijn wintervervolgverhaal over het spoorboekje 2017 schreef ik over de strakke crossplatformaansluiting van de IC’s Zwolle – Roosendaal op Alkmaar – Maastricht en omgekeerd. Door de verschuiving met 5 minuten van de laatstgenoemde, worden sommige aansluitingen in Den Bosch beter en andere slechter. Ieder nadeel hep…

15:49 Ik wil dat door verstopte overwegen geplaagde Vught wel eens zien en neem de Sprinter naar Deurne (waarvan de dienstregeling niet is aangepast op de testdag). Alle klaslokalen en collegezalen in Den Bosch zijn zojuist leeggelopen. Naast schoolbussen heb je ook schooltreinen.

15:53 Nog nooit eerder stapte ik op station Vught uit de trein. Maar nu kan ik het schrappen van mijn bucketlist.

16:00  Vieruursdipje. Ik kan ineens echt even geen trein meer zien en ga nu weg van de spoorweg een rondje lopen door Vught.

 


Het zijn die weken tussen zomer en herfst; volgens de astronomen het een en volgens de meteorologen het ander. Het weer houdt vandaag ook het midden: windvlagen, bleek zonnetje soms; vanaf vandaag weer truienweer. Bomen geven hun eerste bladeren de vrijheid. Hoe gaan die testdagen straks in november verlopen, als de blaadjes echt massaal vallen? Die vraag brengt me weer terug bij het spoor.

 

16:23-16:53 De spoorbomen in Vught zouden 45 minuten per uur gesloten zijn, volgens die wethouder. Dat lijkt me heel erg stug. Hij stond bij de Loonseweg in het noorden van Vught, waar het spoor naar Tilburg aftakt van dat naar Eindhoven. Daar passeren op deze testdag 24 treinen per uur (was tot en met gisteren: 20). Bij de passage van een trein op volle snelheid zijn de bomen ongeveer 45 seconden dicht. Bij de 8 treinen van en naar Tilburg iets langer, omdat die een snelheidsbeperking hebben; zeg: 75 seconden. Dan kom ik op 22 minuten totaal.

Maar dat is theorie. Zelf ga ik een half uurtje blijven staan kijken bij de spoorovergang op de Helvoirtseweg, 300 meter ten noorden van het station, waar alleen de treinen van en naar Eindhoven passeren (16, was 12).

Twee ProRail-medewerkers staan zich hier al die tijd kostelijk te vervelen, terwijl ik me liederlijk amuseer. We doen alledrie ongeveer hetzelfde, maar zoiets is als hobby toch altijd leuker dan voor je brood. En die twee staan er voor niks: niemand haalt riskante capriolen uit waarop zij die mensen dan hadden kunnen aanspreken.

Om 16:28 zie ik twee IC’s elkaar passeren. De bomen zijn 90 seconden dicht en we hebben al 2 van de 16 treinen gehad. Tien minuten later zijn de bomen twee keer vlak na elkaar dicht voor elke keer één IC. 

Om 16:40 komt de Sprinter Den Bosch nog opdagen met 6 minuten vertraging. Deze keer blijven de bomen wat langer gesloten omdat de trein nog op gang moet komen vanaf het station. 8 minuten later een losse IC; 4 minuten daar weer na de Sprinter de andere kant op. Van de laatste maakt de IC Enkhuizen handig gebruik door sneaky achter deze FLIRT langs te flitsen. Maar ik heb hem wel gezien, hoor; hij is 5 minuten te laat.

Al met al zijn de bomen in een half uur tijd 8 à 9 minuten dicht geweest. Ruim gerekend hooguit 20 minuten per uur. Maar het lijkt langer, als je staat te wachten. 

De IC’s die ik zag langskomen zijn zeer uiteenlopend qua lengte, variërend van 4 tot 10 bakken. Ik hoop dat de tienminutentrein ook echt zorgt voor uitbreiding van zitplaatscapaciteit, en dat niet de treinen korter gemaakt worden om er meer te kunnen laten rijden.

17:36 ik ben teruggereisd naar Den Bosch en neem daar nu de IC naar Maastricht.

17:42 Ook bij de spoorovergangen vóór station Boxtel zie ik die koppeltjes ProRail-functionarissen. Ook het spoor tussen Boxtel en Eindhoven krijgt per uur 24 treinen te verstouwen (was: 20), net als dat in het noorden van Vught. Maar op dit viersporige traject zijn er geen gelijkvloerse wegkruisingen.

17:55 De IC Alkmaar – Maastricht moest 5 minuten eerder vertrekken van zijn beginpunt om mee te kunnen doen met het circus van de testdag. Nu moet hij een poosje in Eindhoven blijven staan om tot Maastricht weer te gaan rijden volgens zijn eigenlijke dienstregeling. Aan de andere kant van het station staat de IC Maastricht – Alkmaar om vergelijkbare redenen ook een hele tijd stil.

18:01 ‘NIET MEER INSTAPPEN’ had ik ook nog niet gezien, vandaag. Ik vind het wel een beetje knullig overkomen, hoor, zulke bordjes, in dit digitale tijdperk. Dit is zo 1969! In het jaar dat de eerste mensen op de maan landden, werden overal in Nederland treinen nog aangekondigd met ijzeren plaatsnaamborden op het perron en klokken met houten wijzers die door de stationschef voor elke trein in de goede positie werden gezet. Behalve in technologiestad Eindhoven, waar we in het genoemde jaar onze ogen uitkeken, al voordat we in het Evoluon waren. Op de perrons stonden de treinen vermeld op tv-schermen; hoe futuristisch!

18:17 De IC naar Schiphol vertrekt. Daarmee is het feest voor vandaag voorbij. Dit is de laatste IC die 10 minuten na zijn voorganger vertrekt – de laatste die aankomt uit de richting Utrecht, zal verschijnen om 19:24.

18:21 Bij dinercafé Suprème heeft men de keuken om 18:00 uur al dichtgegooid; het licht al uit in de Lichtstad. Hun buurman, De Bengels, is op dit nachtelijk tijdstip nog wel bereid om me te spijzigen en te laven.

19:47 Ik stap in de IC naar Den Haag. De inleiding voor dit stukje heb ik gisterenavond al geschreven. Als ik een beetje doortyp, onderweg op mijn laptop, dan kan het artikel vanavond nog online; zit ik bovenop de actualiteit of niet?

De conclusie mag niet ontbreken. Ik heb vandaag weliswaar een paar losse vertragingen gezien, maar het treinverkeer liep nergens vast – en het fietsverkeer in Vught ook niet. Heel bevredigend voor een eerste test; het werd geen gehaktdag.

Voor mij mogen ze dit tienminutentreinensysteem meteen ook doortrekken naar Alkmaar, dan behoren onwaardige taferelen zoals gisteren in Castricum ook tot het verleden – en wordt er daar mogelijk een knoop doorgehakt over een ongelijkvloerse kruising met het wegverkeer.

Nog even een blik op Twitter. ROVER heeft de godganse middag zure oprispingen en scheten uit het maagdarmkanaal van preses Kruyt op Twitter geslingerd. Voor mij des te meer reden om vóór het systeem van #spoorboekloos rijden te zijn.

Dit is maar het begin. Kunnen de notoire klaagorganisaties nu eens een keertje naar de toekomst kijken, in plaats van te mauwen over wat tekortkomingen – waarvoor ook ik de ogen niet sluit? Misschien een lobby bij het nieuwe kabinet – als dat ooit nog geformeerd wordt – voor een klein beetje minder asfalt en hier en daar wat verbeteringen in de spoorinfrastructuur? Om op meer trajecten tienminuten-rijden mogelijk te maken; ook voor Sprinters? Zou dat kunnen?

21:31 Ik arriveer op Leiden Centraal.

23:45 Dit stuk staat online.

Frans Mensonides
6 september 2017
Laatste aanpassing: the d after
Er geweest: woensdag 6 september 2017


© Frans Mensonides, Leiden, 2017