Randstadrail rijdt! – deel 3
‘We hebben weer stroom!’, Erasmuslijn Rotterdam Hofplein – Den Haag CS

 

‘Toch nog onverwachts’, die staande uitdrukking heb ik uit haar normale verband gerukt voor de doortrekking en officiële opening van de RET-tak van Randstadrail, voorheen de Hofpleinlijn. Sedert 10 september van dit jaar konden we al van Rotterdam Hofplein naar Nootdorp, bij wijze van vervangend vervoer, als er toevallig geen sein-, stroom- of wisselstoring was. Het leidde tot dit zure stukje. Iets positiever was ik over de opening van RR4, Zoetermeer Oosterheem – Den Haag, enkele weken geleden. Per slot van rekening bleven alle trams die IK genomen heb, in de rails. Toen was daar op vrijdag 10 november opeens de mededeling dat een dag later de Erasmuslijn (ook wel RR-E genaamd, of EL) geheel in dienst zou komen: Rotterdam Hofplein – Den Haag CS.

Dat betekende dat Randstadrail voor een belangrijke vuurproef stond. Tussen Leidschenveen en Laan van NOI zouden de RET-metrostellen vanaf die elfde-van-de-elfde van hetzelfde tracé gebruikmaken als de lightrailvoertuigen van de HTM. De frequentie van RR4 werd teruggebracht van een 5- naar een 7,5-minutendienst, om de RET-metro’s, met hun kwartierdienst, gemakkelijk in te kunnen passen. Ooit moeten hier 18 railvoertuigen per uur per richting rijden, maar zo ver is het nog lang niet.

Op de stations Laan van NOI, Voorburg ’t Loo, Leidschendam-Voorburg en Leidschenveen vertrekt RR4 van het lage perron en de Erasmuslijn van het hoge. De dienstregeling van de Erasmuslijn staat daar nog nergens vermeld, maar ik kan hem wel onthullen. De metro’s vertrekken op het hele uur van Den Haag CS, en rijden verder om het kwartier. Na een minuut of 13 wordt Nootdorp bereikt. Vanaf dat punt geldt de nooddienstregeling die al gold voor het vervangend vervoer. De totale rit naar Hofplein neemt ruim een half uur in beslag.

Op dinsdagmiddag de 14e ging ik kijken. Wonderlijk genoeg ging alles goed op het hierboven genoemde gezamenlijke traject. Ergens anders liep het spaak: wegens een stroomstoring reden de metro’s uit Den Haag niet verder dan Pijnacker Zuid, waar mijn reis tijdelijk gestrand is.

Een bescheiden fotorapportage.

Hier beginnen we: het metroperron op Den Haag CS. Den Haag eindelijk metrostad!


 

In tegenstelling tot RR4 rijdt de Erasmuslijn niet via de netkous. Hier dan Laan van Nieuw Oost Indië. In het kantoorgebouw op de achtergrond heb ik in 2001 nog een blauwe maandag gewerkt, mocht het je interesseren. Een vorstelijke spotplek; er wordt daar veel naar treinen gestaard.


 

En hier, een kilometer verderop, dan weer die spotplek uit mijn jeugd, waarover ik het laatst had, bij dat roodwitte hek in een uithoek van Voorburg. Buiten beeld worden mijn activiteiten wantrouwend gadegeslagen door een deftige Voorburgse dame die haar hondje uitlaat, en het beest met schelle stem bestraft voor geringe pekelzonden. Een mormel met een mormel. Zij krijgen gezelschap van een kantoorheer met een dikke aktetas. Die tas zit vast vol statistieken; we staan vlak bij het CBS. Wat is daar te zien, zie ik beiden denken. Niets anders dan mijn eigen spotplek…


 

...waar ik nog net zo enthousiast ben als vroeger, als er twee railvoertuigen tegelijk passeren.


 

Uit de tijd dat RR4 nog om de vijf minuten reed.


 

Voorburg ’t Loo. Het vervangende busvervoer rijdt ook nog; voor het geval dat.


 



Tsja…


Over de Vliet.


 

Leidschenveen. Overal is nog van alles in aanbouw.


 

En dan zijn we (een man of 15) gestrand op Pijnacker Zuid. Net uitgerekend met een metrovoertuig waarin enquêteurs van het ministerie van Verkeer en Waterstaat ons naar onze mening vroegen over de punctualiteit van, het reizen met, de informatievoorziening over en de sociale veiligheid van deze lijn en nog 1001 dingen meer. Mijn eindcijfer, ‘alleen voor DEZE rit’, zoals overduidelijk op het formulier stond, heb ik maar gewijzigd van een 7 in een 1. Alweer zo’n momentopname. Diverse passagiers vroegen hun reeds ingeleverde formulier terug toen bleek dat Pijnacker het eindpunt zou zijn.

Oemoemenoe?, zoals de Zeeuwen zeggen. De metrobestuurder wordt bestormd, evenals een soort bewaker aan boord. Komen er nu bussen, net als in het NS-tijdperk, als er wat aan de hand was op deze lijn? De man weet niet meer uit te brengen dan dat hij het gevraagd heeft, maar nog geen antwoord heeft ontvangen. In de verte rijdt een lijnbus van Connexxion, een van die vage lijntjes in dit VINEX-gebied die met zeer lage frequentie een rondje maken door bouwputten en blubberplassen. Geen van die bussen gaat naar Rotterdam. Ze takken nu allemaal aan op Randstadrail.

Na een stijf kwartiertje klinkt een verlossend woord uit een RET-strot. ‘We hebben weer stroom’, brult hij, ‘we kunnen weer! Vlug, vlug, vlug, naar binnen allemaal, we gaan rijden!’ En dat doen we ook, in de inmiddels beruchte RaRail-shuffle: stapvoets van seinpaal naar seinpaal.


 

Op Wilgenplas ben ik uitgestapt om deze foto te maken. Dat had ik beter niet kunnen doen. Pas over 26 minuten zal de volgende metro komen, volgens de CTA. De eerstvolgende naar Den Haag vertrekt pas over 44 minuten. Ik houd RaRail voor gezien en ga verder met de gewone tram: RET-lijn 5.


Voor de opening van RR3, Zoetermeer Krakeling – Den Haag Monstersestraat, is nog steeds geen datum bekend. Wij zijn erbij, als het zover is. En binnenkort gaan we op deze site weer eens een keer met de bus; dat mag ook wel weer eens.

Frans Mensonides
14 november 2006
Er geweest: diezelfde dag

<< naar thuispagina Frans Mensonides