Nr. 135 - zondag 31 maart 2013
Claudius en Nyborg: macht, macht en nog eens macht




Links: John Hurt in zijn glansrol van Caligula in zijn glansrol van Aurora, rechts Pilou Asbæk als spindoctor Kasper Juul.
Foto links komt ik weet niet meer waarvandaan; foto rechts van Wikipedia NL: Pilou Asbæk




LAATSTE ZES AFLEVERINGEN

134. CARMIGGELT-ADEPT (24/03/2013)
133. 85! MOEDERS VERJAARDAG (17/03/2013)
132. TRILOGIEëN IN 800 WOORDEN; PARELTJES VAN SIMON CARMIGGELT (10/03/2013)
131. KALENDERFETISJIST (03/03/2013)
130. VAN MIDZA-ZEGELS TOT THESALES; WINKELEN IN LEIDEN (24/02/2013)
129. MEPHISTO'S ONLINE; DIGITAAL WINKELEN (17/02/2013)


 



Zelden zie je een dramaserie op tv waarvan je het jammer vindt dat het laatste deel is aangebroken. Ik zag er afgelopen winter twee van dat kaliber. De eerste op DVD: I, Claudius, de befaamde BBC-serie uit de jaren 70, misschien wel de beste tv-serie aller tijden. De tweede gewoon via de VARA: het Deense Borgen (De Burcht). Beide series gaan over hetgeen de mensheid, na seks, toch wel het meest opwindt, fascineert en in beweging brengt: Macht. In beide series overheerst een diep-sombere toon over hoe het ervoor staat met de mensen die boven het volk zijn gesteld.

I Claudius zag ik in 1977 voor de eerste en tot voor kort enige keer. Maar na 36 jaar stonden sommige scenes en verhaallijnen me nog heel helder voor ogen. Het begint allemaal met oma Livia, de echtgenote van keizer Augustus, die haar zoontje Tiberius op de keizerstroon wil hebben, een oversekste niksnut. Om haar doel te bereiken, vergiftigt zij successievelijk alle andere troonpretendenten – behalve haar kleinzoon Claudius, die stottert, hinkt en door de hele keizerlijke familie als een ongevaarlijke gek wordt beschouwd.

Tiberius komt aan de macht, zit een kwart eeuw op de troon en wordt gesmoord in een kussen. De volslagen krankzinnige Caligula, een neefje van Claudius, wordt de volgende keizer. Ook zo’n scene die je onmogelijk kunt vergeten: Claudius en twee zwagers worden in het holst van de nacht ontboden naar Caligula’s paleis. Zij vrezen dat hun laatste uur geslagen heeft. Caligula laat het drietal tot het morgenkrieken wachten op hun lot. Maar dat bestaat uit een pure anticlimax: ze zijn alleen geroepen voor een ballet, waarin de keizer de rol speelt van de godin Aurora. Hij danst vol overgave,  terwijl een bariton een stemmig dageraadslied ten gehore brengt.

Ook Caligula wordt vermoord. De keizerlijke garde roept Claudius voor de gein uit tot zijn opvolger, hoewel hij schreeuwt dat hij eigenlijk republikein is. Claudius doet het onverwacht goed als keizer. Hij is wat humaner dan zijn voorgangers, laat een nieuwe haven aanleggen en wint een veldtocht tegen de Britten. Maar terwijl hij aan het vechten is in Engeland, verandert keizerin Messalina het paleis in een bordeel. Alweer een legendarische scene: de keizerin gaat een weddenschap aan met een hoer, wie in één nacht de meeste mannen aankan. De keizerin wint met grote afstand. Een aflevering later rolt haar kop.

Zelf wordt de stotterende heerser uiteindelijk toch ook om zeep gebracht. Zijn opvolger is niemand minder dan Nero, die weer een paar zwarte bladzijden zal toevoegen aan het boek der Romeinse geschiedenis.

Er zit natuurlijk een hoop verdichtsel bij zo’n historische serie. De makers ervan baseerden zich op een roman van Robert Graves, en die weer op geschiedschrijvers als Tacitus, die zelf ook niet overal bijgestaan hebben. Maar laat iedereen er iets bijverzonnen hebben; de sfeer van decadentie en gekte in de serie zou best eens aardig overeen kunnen stemmen met de werkelijkheid van toen.

De politieke dramaserie Borgen speelt in het huidige tijdsgewricht, in Denemarken, een klein en welvarend land, dat wel wat lijkt op het onze, met een koningin, coalitieregeringen, formatiebesprekingen en opiniepeilers. Zou dat nou op het Binnenhof achter de schermen ook zo gaan?, dacht ik vaak, als kijker. Er is weinig reden om te veronderstellen dat dat niet zo is.

Borgen vertelt het verhaal van Birgitte Nyborg, de idealistische leidster van een nieuwe partij, de (fictieve) Middenpartij. Zij is daarnaast moeder van twee heel normale (dat wil tegenwoordig zeggen: gestreste) kinderen en heeft een wat goeiige echtgenoot die als docent Economie een paar trappen lager dan zij staat op de maatschappelijke ladder.

In haar strijd om de macht wordt ze bijgestaan door persvoorlichter en spindoctor Kasper (‘Kèsper’) Juul, die overduidelijk de klootzak is van het stuk. Er is iets rottigs in het koninkrijk Denemarken, zoals Shakespeare al eens gezegd schijnt te hebben, en het luistert naar de naam Juul. Al in aflevering één steelt hij belastende documenten uit het huis van een zopas overleden politiek kopstuk. Deze documenten brengen de zittende regering ten val, de Middenpartij wint de verkiezingen en Nyborg wordt, tot haar eigen verbazing, de eerste vrouwelijke statsminister (minister-president) van Denemarken.

Dan begint in haar een fascinerend verrottingsproces. De voorheen zo oprechte, eerlijke politica verandert per aflevering meer in een doortrapte, liegende, manipulerende, nietsontziende, aan het regeringspluche klevende, door opiniepeilingen geregeerde bitch, met Juul aan haar zijde als kwade genius. De laatste kwijt zich met schier aandoenlijk perfectionisme, betere doelen waardig, van zijn taak.

Een derde hoofdpersoon naast Nyborg en Juul, is Katrine Fønsmark, de jonge presentatrice van een actualiteitenrubriek. Zij laat ons een blik werpen in een andere slangenkuil: die van de media. De ambitieuze Fønsmark wil meer zijn dan alleen een presenterend blondje, maar stuit steeds op het glazen plafond van machtige mediamannen.

Beide werelden, de politieke burcht en de media, zijn bovendien onderling verbonden doordat Katrine Fønsmark een los-vaste relatie heeft met Kasper Juul – die zelf een rot-jeugd gehad heeft, wat hem toch nog wat menselijke en sympathieke trekken verleent.

Nyborg raakt daarvan in de loop van de serie meer en meer gespeend. Iedere keer denk je: dieper zal ze toch niet kunnen zinken. Maar in iedere aflevering speelt ze dat toch weer klaar.

Nyborgs emotioneel verwaarloosde man kan een top-baan krijgen bij een groot concern. Maar zij verbiedt hem die positie te accepteren, omdat die firma via-via betrokken is bij een transactie met de overheid, zodat zijn nieuwe baan haar publicitair niet zo best uitkomt. Als zij hem vervolgens ook nog dwingt tot deelname aan een tv-documentaire over hun ideale gezinnetje, is ook voor deze lankmoedige man de maat vol en vraagt hij een echtscheiding aan.

Feitelijk is niet Nyborg de baas in Denemarken, maar zijn Juul en Fønsmark dat, of anders gezegd: de spindoctors en de media. Daardoor steekt het Denemarken van de 21ste eeuw nog net iets uit boven het Rome van de 1e. Romeinse dictators hoefden zich niet zo erg te storen aan de publieke opinie. Daarom wordt in I, Claudius op grote schaal gemoord, terwijl in Borgen hooguit de ene karaktermoord na de andere gepleegd wordt.

De eerste reeks van Borgen laat de kijker achter met een soort cliffhanger: zit er ergens nog een bodem onder het morele verval van Nyborg, en gaan zaken zich nog ten goede keren?

Het levert fascinerend tv-drama op. Ik koop de tweede serie maar op DVD, denk ik, want ik kan niet wachten om te zien hoe het afloopt.


FHM
31 maart 2013



VOLGENDE AFLEVERING:
EEN HALVE EEUW LEIDENAAR 07/04/2013

© Frans Mensonides, Leiden, 2013


<< naar thuispagina Frans Mensonides