Dicht bij huis (3a): Lijn 13: het vervolg

en het vervolg op lijn 13 is natuurlijk lijn 14, waarmee vervelende dingen aan de hand zijn. Lees maar...

Abri van lijn 14 op de Kennedylaan, bij nachte


Eerder dit jaar maakte ik een fotorapportage over lijn 13 (Leiden Station de Vink – Leiderdorp Leyhof; het kronkelende gele lijntje op de kaart). Het leek me helemaal geen interessant verhaal, vermoedelijk omdat ik die lijn vrijwel dagelijks gebruik en je je reisverhalen toch meestal liever ver weg haalt. Toch waren de leescijfers van het verhaal heel bevredigend. Die uitweiding over de gevreesde bibliothecaresse mevrouw Vogelaar was eigenlijk nog het aardigste, al had dat niets met een bus te maken.

Maar er gebeurde op 30 augustus 2009 toch nog iets opmerkelijk met deze lijn: hij werd, zeven maanden na introductie, alweer gewijzigd. Ik schreef in het eerste stukje dat de bewoners van Woon- Zorgcentrum Rijn en Vliet geprotesteerd hadden tegen het verdwijnen van de bus voor hun deur. De Provincie besloot ze een bus 14 (Leiden Aaltje Noordewierlaan – Leiderdorp Leyhof) terug te geven. Die ging rijden in halfuurdienst volgens de route die in groen staat aangegeven op de kaart (voor zover die afwijkt van lijn 13). Ook de Koninginnelaan kreeg zijn bus terug; lijn 14 rijdt niet meer langs station Lammenschans.

 


Lijn 14 ging rijden in halfuurdienst. Lijn 13 bleef bestaan, maar werd in frequentie gehalveerd tot ook een halfuursdienst. Bovendien werd de lijn rechtgetrokken (rode lijn). Hij kwam niet meer door ons buurtje. Door deze maatregel kon Connexxion een bus uitsparen. Lijn 13 en 14 worden nu gereden met elk drie bussen. Vóór de zomer kostte lijn 13 er in zijn eentje zeven.

Mijn hoekje van Leiden heet: Fortuinwijk. Het is het meest zuidwestelijke kwart van Leiden Zuid West en hoort al met al feitelijk nauwelijks bij de Sleutelstad. Vreemdelingen die hier verdwaald zijn, denken dan ook steevast dat ze in Voorschoten zitten.

Bustechnisch hoort de Fortuinwijk ook nauwelijks meer bij Leiden – hetzelfde geldt trouwens voor de eveneens gedupeerde Gasthuiswijk, iets meer naar het oosten. Er reden ooit acht bussen per uur per richting (zes maal naar Katwijk en twee maal de ringlijn) en nu nog alleen die twee van lijn 14.

Bussen bovendien die nooit eens op tijd konden zijn. Die nieuwe zuinige dienstregeling is gewoonweg te krap. Aan de beide eindpunten is maar een minuut wachttijd. Ontstane vertragingen kunnen daardoor niet ingelopen worden en worden in de loop van de dag steeds erger.

’s Morgens als ik me met de bus van 7:22 naar mijn werk begeef, gaat het nog wel. Bovendien is de aansluiting op de trein beter dan onder het regime van lijn 13, dus ik was er eerst niet eens erg ontevreden over. Maar als ik op een vrije dag in de middag op pad ga, sta ik soms gerust 20 minuten of langer te wachten. Wil ik aan het eind van de middag terug naar huis, dan rijdt de bus soms schijnbaar op tijd – maar dat is dan meestal een half uur te laat.

Ik heb me maar aangewend, naar een aangrenzende wijk te lopen en daar de bus te nemen. Maar voor mijn moeder van 81, die slecht ter been is, is lijn 14 een ramp.

Toen ik een keer weer eens temidden van een kluit kwaaie mensen stond te wachten op de Kennedylaan, kwam een vrouw speciaal uit haar flatje om de reizigers te pressen, te protesteren bij de provincie.

Velen hebben dat gedaan. Met bloedend hart zet Connexxion per 3 januari 2010 op provinciaal bevel weer een zevende bus in op het tweetal lijnen 13 / 14. Als compensatie gaan we dan wel in de avonduren terug naar een uurdienst. Albert Hein verkoopt het liefst zoveel mogelijk blikken bonen. Maar het lijkt net of een bedrijf als Connexxion het liefst zo weinig mogelijk reizigers vervoert, en er zoveel mogelijk wegpest.

Zo krijgen we dan weer een dienstregelingswijziging in de Onfortuinlijke Wijk, de derde in ruim een jaar tijd, terwijl er daarvoor in de periode 1966-2008 nauwelijks iets veranderd was. Ik houd mijn hart vast voor de aansluitingen op de trein.

Onbegrijpelijk is ook het extra lusje dat lijn 13 dan gaat rijden langs de bewoners van Rijn en Vliet (blauwe lijntje op de kaart), die nu ineens als vorsten behandeld schijnen te moeten worden. Deze bus krijgt er daardoor een zeer druk kruispunt bij op zijn route. Daarmee zijn dan ongetwijfeld nieuwe vertragingsproblemen geboren. Maar goed, geen maatregel is voor Connexxion te zot om te de klanten uit de bus te jagen.

Frans Mensonides
2 december 2009
Er geweest: met vertraging

 

Lijn 14 (hier op de Sweelincklaan) botst nogal eens met de dienstregeling.

 



© Frans Mensonides, Leiden, 2009